Ann Cathrin (43) og Henning Hegdal (48) fra Larvik har akkurat fått nøklene til sin splitter nye hytte på Sjusjøen ved Lillehammer.

– Den er akkurat det vi hadde tenkt oss, en liten, grei hytte som er lett å vaske og holde ved like, sier Ann Cathrin Hegdal, som gleder seg til å feire påske med mann, to sønner og en hund.

Hytta er knapt 50 kvadratmeter stor, men inneholder likevel alt familien trenger: Stue og kjøkken, tre soverom og et lite bad med dusj og toalett.

– Vi ønsket en arealeffektiv hytte som er enkel å bruke, sier Henning Hegdal.

Med to tenåringsgutter som går aktivt på ski, var plasseringen i nærheten av skiløyper, kunstsnøarena og rulleskibane avgjørende for valget av hytte.

– Vi er mye ute og skal ikke ha noen stor hytte der vi skal sitte inne, derfor er dette konseptet akkurat det vi trengte, sier Ann Cathrin Hegdal.

Typisk kjøper

Familien Hegdal er typisk for kjøperne av denne typen hytter, ifølge hytteprodusenten.

– Det har vært en liten aha-opplevelse for oss, sier daglig leder og medeier Magne Omsrud i Hedda Hytter som har bygget hytta til familien Hegdal.

«Sportshytta» ble utviklet for et par år siden og har ifølge Omsrud truffet tidsånden godt.

– Vi ser at det er økende interesse for disse små, arealeffektive hyttene. De som kjøper sportshyttene er gjerne yngre par og familier mellom 35 og 45 år, som er veldig aktive på dagen og vil ha et krypinn. Mange ønsker en hytte på fjellet, men de ønsker noe enkelt, ikke et stort palass, sier Omsrud.

Hverken inn- eller utvendig er det mye som minner om de tradisjonelle laftehyttene med smårutete vinduer, oppstugu og torv på taket.

– Vi har inntrykk av at folk er opptatt av litt mer moderne stil, mye lys og luft og vinduer, sier Omsrud.

Tatt av

– Det siste året har det virkelig løsnet. Det har tatt av, rett og slett, sier Per Olav Tøraasen, prosjektansvarlig i Ringsaker Almenning som har lagt ut hyttefeltet på Sjusjøen der familien Hegdal har kjøpt.

– Vi klarer ikke å oppdrive nok arealer tidsnok, for det er veldig stor etterspørsel.

Foreløpig har han solgt 30 stykker av denne hyttetypen. Da grunneierne i Ringsaker Almenning skulle tenke nytt etter finanskrisen for å få fart på tomte- og hyttesalget, ble løsningen å halvere både tomtestørrelsen og hyttearealet for å få en prisgunstig hytte.

– Da treffer vi et marked som ikke har vært der før, sier Tøraasen.

Økende størrelse

Også hos konkurrenten Ålhytta har man lagt merke til at det har vært større etterspørsel etter mindre hytter de siste årene.

– Ifjor var det veldig tydelig at det var det folk søkte, sier markedsansvarlig Bård Svardal hos Ålhytta.

I år har imidlertid trenden snudd mot større innslag av større hytter igjen, opplyser Svardal.

Ifølge Prognosesenteret har størrelsen på gjennomsnittshytta bare gått én vei de siste 30 årene – opp.

– På tidlig 80-tall var nye hytter i snitt rundt 60 kvadratmeter, nå er den 83–84 kvadratmeter, sier partner Bjørn Erik Øye i Prognosesenteret.

Han tror etterspørselen etter mindre hytter handler mer om at det gir en pris som er innenfor rekkevidde for flere.

– Ser du på hvem som drømmer om hytte, så er det en økende andel unge, sier Øye og mener det handler om økende urbanisering og trangboddhet i byene.

Yngre kjøpere

Både Hedda Hytter og Ringsaker Almenning har merket seg at hyttekjøperne er yngre enn tidligere. Med priser i underkant av to millioner kroner for ferdig oppsatt hytte og tomt, kan også unge barnefamilier realisere hyttedrømmen.

– Går du litt tilbake i tid, var jo hyttene rundt 60 kvadratmeter. Det er jo det mange forbinder med hytte. Men komforten er der, da, med oppvaskmaskin i benken, vann, strøm og kloakk. Det varmt når du kommer og enkelt å ordne og rydde når du skal dra igjen, sier Per Olav Tøraasen.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.