På Mosetertoppen på Hafjell frister eiendomsmeglere med hytte og tomt fra tre millioner kroner og oppover.

Med på kjøpet følger fire par ski fra Madshus, to pulsklokker fra Suunto og Swix-innredning av smøreboden.

Hele «lokkepakken» har en verdi på 60.000 kroner, opplyser markedsansvarlig Espen Harald Bjerke for Mosetertoppen Hafjell AS til DN.

- Tanken bak er at vi vil legge til rette for en god skiopplevelse, forklarer Bjerke.

Såkalt tilgift (kjøp vare A, så får du med vare B) var forbudt i en årrekke i Norge, men i 2009 ble bestemmelsen opphevet.

Førstelektor advarer

Førstelektor Gorm Kunøe ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI tror tilgift er et effektivt virkemiddel, som vi vil se mer av fremover.

Selv ville han vært skeptisk til et objekt som selges med ekstra ting på kjøpet.

Førstelektor Gorm Kunøe ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI.
Førstelektor Gorm Kunøe ved Institutt for markedsføring ved Handelshøyskolen BI. (Foto: Mikaela Berg)
- Ofte er det tungsolgte ting. Jeg ville være ekstra oppmerksom på sol- og vindforhold, sier førstelektoren.

Pakken på Hafjell er et samarbeid med Suunto, Swix og Madshus. Det var Mosetertoppen som tok kontakt med de andre aktørene. Markedsansvarlig Bjerke ønsker ikke å gå ut med et beløp.

Daglig leder Stein Plukkerud i Mosetertoppen Hafjell AS. Foto : Thomas Haugersveen
Daglig leder Stein Plukkerud i Mosetertoppen Hafjell AS. Foto : Thomas Haugersveen
- Vi får en meget gunstig avtale og de får profilert sin merkevare, sier han.

- Er det nødvendig å ha med en slik utstyrspakke for å få solgt?

- Nei, det handler vel så mye om image-byggingen, svarer Bjerke.

Mange spørsmål

Forbrukerombud Gry Nergård i Forbrukerombudet mottar jevnlig henvendelser fra personer og aktører med spørsmål om «lokkepakker».

Forbrukerombud Gry Nergård i Forbrukerombudet.
Forbrukerombud Gry Nergård i Forbrukerombudet. (Foto: Fredrik Bjerknes)
- Mange husker at det har vært ulovlig. Loven sier at du kan selge hytter med ski på kjøpet, men man må passe på at tilbudet ikke på noen måte er villedende, sier Nergård til DN.

- Prisen på hytta og det du må betale må ikke underkommuniseres, understreker hun.

Forbrukerombudet har ingen fullstendig oversikt over hvor utbredt slike «lokkepakker» er, men har sett flere lignende eksempler i boligmarkedet.

- «Kjøp en leilighet og få gratis kjøkkeninnredning», har vi sett. I andre tilfeller har boligkjøperne blitt tilbudt scooter eller dress ved kjøp av leilighet, sier Nergård.

- Helhetlig produkt

Daglig leder Stein Plukkerud i Mosetertoppen Hafjell kan fortelle om «et fantastisk år» med god temperatur i hyttemarkedet.

- Vi hadde et veldig bra år i 2014, men det har toppet seg i 2015. Vi har solgt rekordmye: 67 tomter for over 120 millioner kroner, sier han til DN.

Også Plukkerud avviser at skipakkene betyr at objektene er tungsolgte.

- Bakgrunnen for samarbeidet er arrangementene vi lager med de andre produsentene, eksempelvis flere populære skirenn. Samarbeidet handler om at vi har laget et mer helhetlig produkt, sier han.

- Frisk idé

Gorm Kunøe ved BI understreker at har sansen for den utradisjonelle markedsføringsmetoden.

- Jeg synes det er en frisk idé og liker godt at ting blir markedsført på en litt annerledes måte, sier han.

Eiendomsmegler Bente Holen Bergseng i Eiendomsmegler 1 på Lillehammer melder også om god temperatur i hyttemarkedet på Sjusjøen og Kvitfjell.

- Det har vært en veldig bra sesong med formidabel høstferieperiode, sier Bergseng, som ikke har tatt i bruk «lokkepakker».

- Vi driver i all hovedsak i privatmarkedet og da er det heller ikke så naturlig, sier hun.

Les også:

Flytter fra Silicon Valley: - Det koker jo om dagen  

Meglertopp: Dette kan skape enda større press i boligmarkedet  

Se DNtv: IT-kaos på legekontoret

IT-kaos på legekontoret
Lege og IT-gründer Jesper Melin demonstrerer hvor ubrukelig og dyr offentlig satsning på helse-IT kan være.
02:08
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.