Dresden: Å lage digre, luksuriøse flåter, er et artig konsept flere bilfabrikker har forsøkt seg på. I Tyskland, England og USA er det lange tradisjoner for dette, men i praksis har amerikanerne blitt fullstendig distansert i denne øvelsen. Igjen sitter man med et knippe tyskere, noen kostbare briter og muligens én japansk utfordrer.

Femte generasjon BMW 7-serie blir nå lansert, og for å konstatere det først som sist: BMW 7-serie er en veldig god bil. Her er det ikke mye å utsette på noe. På forrige generasjon hadde heldigvis biljournalistene kjørecomputerens ubegripelige kompliserte betjening, iDrive, å klage på. På femte generasjon kan man ikke engang være misfornøyd med den.

Hva gjenstår da? Prisen?

Med finanskrisen i mente kan man trygt si at BMW er noe uheldig med lanseringstidspunktet. Nær 40 prosent av 7-seriens marked er i USA, og der har mange potensielle kjøpere blitt nødt til å flytte kontoret ned i en pappeske. Men det finnes jo selvsagt bedrifter og privatpersoner med en viss styring over egen økonomi, som har satt av penger til å møte dårligere tider og som da kan ta seg råd til å kjøpe den feteste BMW-en. Og man kan jo utmerket greie seg med innstegsversjonen 730, med dieselmotor og noe slappere utstyrs-liste, selv om det selvfølgelig er mye artigere med 407 bensin-hestekrefter enn 240 fra diesel.

  Det er gjerne i de eksklusive, kostbare bilmodellene man finner de teknologiske innovasjonene, da disse modellenes kjøpere er de eneste som er dumme nok til å betale for ubrukelige duppeditter uten å klage altfor mye. På nye 7-serie kan man for eksempel få styring på bakhjulene, nattkikkert, kamera som leser skiltene for deg og muligheter for internettsurfing på kjørecomputeren. Alt dette er selvfølgelig artig, men strengt tatt uten særlig praktisk verdi.

Sammenlignet med konkurrenter som den mer gangsteraktige Mercedes S-klasse, er 7-serie langt mer moderat og konservativ i designen - omtrent like elegant som en Jaguar XJ. Fronten har fått en høyere og brattere grill, som sannsynligvis ser langt mer aggressiv ut når man får den opp i bakspeilet. Langs sidene er det lagt inn flere linjer som bryter de store flatene.

Generelt er dimensjonene imponerende. Bilen er så lang at det er lagt inn egne kameraer på begge sider av fronten for at man kan titte ut i veien før man kjører ut. Motoren er stor og mener mye alvor når alle de 407 hestekrefter slår i ryggen ved å bunne gasspedalen - uansett om man i utgangspunktet starter fra null eller 200 kilometer i timen. Taktomslaget er kontant og absolutt. Med den tre liter store dieselmotoren er ikke ytelsene fullt så brutale, men det holder greit for å frakte noen kamelhårsfrakker og kalosjer fra a til b, samtidig som du sparer både CO2-utslipp og en halv million kroner. Til tross for panserkrysserstørrelsen, er bilen utrolig lettkjørt og takknemlig å manøvrere. Den kombinerer komfort med sportslighet fortreffelig. Og utfra prisen skulle det da også bare mangle.

BMWs komfortseter har utallige innstillinger og lar deg sitte supert uansett om du er sjåfør eller baksetepassasjer. Plassen bak overgår Skoda Superb-nivå, noe som med andre ord er meget bra. Den lange versjonen av 7-serie er som kjent statsministerbilen i Norge, og bak her kan man utmerket sitte svært så behagelig samtidig som man styrer landet, redder verdensøkonomien og sender sms-er.

7-serie har noen få konkurrenter, og felles for dem alle er at de er skikkelig dyre og veldig gode biler. «Haider-mobilen» Volkswagen Phaeton er en fantastisk doning, til tross for at den ikke besto krasjtesten etter barbesøk og 1,8 i promille. Lexus' limmoflåte i LS-serien er teknologisk imponerende med hybridmotor og solide kraftressurser. Men de to eneste som strengt tatt er reelle konkurrenter, er Audi A8 og Mercedes S-klasse - og muligens Jaguar XJ. Og i dette selskapet blir Audi og Jaguar, begge fra 2003, noe datert. Da står man igjen med Mercedes S-klasse, som også er en uovertruffen bil, dog med et ganske annet formspråk. Men med mindre man er statsminister eller Derrick, kan man uansett få visse forkl#229sproblemer ved å kjøre noe slikt som 7-serie. Til tross for at en slags hybridversjon er varslet, forblir 7-serie en noe unødvendig pompøs doning.