Q-Meieriene har de siste årene rendyrket det de kaller forbrukerdrevne innovasjoner. På den måten bidrar kundene med å utvikle nyvinninger som skrukork på rømmebegeret og vindu på melkekartongene. Men da forplikter også selskapet seg til å lytte til kundene når det går skikkelig galt.

– Vi har hatt noen skikkelig flopper. Skyr proteindrikk ble trukket etter bare to uker, konstaterer Q-Meierienes styreleder Karl Johan Ingvaldsen.

– Det er kanskje litt uvanlig, men det er greit å innrømme at vi gjør feil. Vi tar ansvar og lytter til tilbakemeldingene fra forbrukerne.

Q-Meieriene regner med å ha brukt millionbeløp på en proteindrikk ingen vil ha.

Nå i februar er det store nyhetsvinduet der leverandørene inntar butikkene med nye produkter. Mange av dem er kundene helt uinteressert i. For i utgangspunktet flopper tre av fire nylanseringer i norsk dagligvare.

– Vi treffer på to av tre lanseringer. Denne typen forbrukerdrevne og åpne innovasjoner der vi spør kundene gjør oss mer treffsikre. Vi er så freidige og påstår at vi er bedre på innovasjonsprosesser enn konkurrentene. Som liten aktør er vi fleksible og kan snu oss rundt, mens større organisasjoner får problemer med å følge opp.

Tine hadde i fjor volumnedgang på sentrale kategorier som melk, ost, fløte, rømme og yoghurt.

Den store melkesmellen

I fjor omsatte Q-Meieriene for 1,6 milliarder kroner. Veksten var på 219 millioner kroner sammenlignet med året i forveien, noe som tilsvarer 16 prosent.

– Det er våre siste innovasjoner som Skyr mini og stor poseyoghurt som bidrar til veksten og økt salg av melk.

Resultatet er fortsatt uavklart inntil bonusutbetalingene fra Tine er satt. For når samvirkeselskapet Tine har sterke resultater og utbetaler høye bonuser til sine bønder, må privateide Q-Meieriene matche og etterbetale tilsvarende bonus for å være konkurransedyktig mot sine melkeleverandører.

Prisen på Q-melken måtte settes opp for å dekke inn de økte bonusutbetalingene, men i fjor fikk Q-Meieriene tildelt ekstra midler for å holde tritt med de økte kostnadene i kjølvannet av Tines sterke resultater.

Lærdommen er at melk ut til forbruker i butikken er veldig prissensitivt.

– For et par år siden måtte vi øke prisen og vi var på vei rett utfor stupet. Som utfordrer kunne vi ikke være dyrere. Etter at vi fikk kompensert for bonusutbetalingene, fikk vi lik melkepris og startet på samme startstreken. Det førte til at vi økte salget av melk med 12 prosent i fjor, sier Ingvaldsen.(Vilkår)