På sommeren pleier cruiseturistene å stå tett sammen under bratte fjell både i Geiranger på Sunnmøre og Flåm innerst i Sognefjorden. Det nye forslaget fra Sjøfartsdirektoratet kan sette en brems på cruiseaktiviteten i verdensarvfjordene fra 2026.

– Dette er svært alvorlig for næringslivet, kommunen og havnevesenet, det sier ordfører Trygve Skjerdal i Aurland kommune til lokalavisen Sogn Avis.

Han er kritisk til forslaget Sjøfartsdirektoratet har presentert for verdensarvfjordene etter 2026. Han mener forslaget er dyster lesing.

Forslaget fra Sjøfartsdirektoratet innebærer en innretning av nullutslipp i verdensarvfjordene, med ett unntak.

Cruiseskip med biogass som drivstoff skal kunne seile i verdensarvfjordene. Det kan med andre ord sette en stopper for mye av cruisenæringen, spesielt i Flåm.

Forslaget ble sendt til høring hos Klima- og miljødepartementet tirsdag, men selve høringen blir sendt ut på et senere tidspunkt.

Allerede i 2020 ble det protestert mot innføringen av nullutslippsmål med en bestemt tidsfrist i fjordene.

Lite betydning for miljøet

Ordføreren sier at i det skisserte tiltakene i forslaget vil ha liten eller ingen virkning. Samtidig sier han at det kan være krevende med bruk av biogass.

– Jeg kan lite om biogass, men jeg har forstått at det er svært langt mellom ferdigbygde og planlagte skip av denne kategorien. Det vil heller ikke være lett tilgjengelig biogass der skipene seiler på lang tid, sier Skjerdal.

For kommunen sin del kan det gi store utslag, som både kan miste arbeidsplasser og turistinntekter. Det samme gjelder andre kommuner med verdensarvfjorder.

– Det er vanskelig å fatte at forslaget kan realiseres når rapporten fra Menon om de negative følgene og manglende effekter er så krystallklar.

Sjøfartsdirektoratet ga Menon Economics i oppdrag å gjøre en samfunnsøkonomisk analyse av nullutslippskrav for turistskip og ferger i verdensarvfjordene, som ligger vedlagt i forslaget direktoratet har sendt inn.

Rapporten fra Menon vil det for Aurland bety at rundt 60 arbeidsplasser forsvinner, ifølge Skjervik. I tillegg til store omsetningstap for næringslivet. Dersom cruiseaktiviteten forsvinner eller delvis forsvinner kan det også gi store ringvirkninger for havnevesenet og styrene, ettersom antallet passasjerer blir for lavt til at det er ansvarlig å holde det åpent.

– Et viktig ben i reiselivet blir sterkt amputert, nesten helt kuttet. Forslaget bryter også med Stortingsvedtaket fra februar 2021, som fastslår at det skal være cruiseskip på Aurlandsfjorden også etter 2023, legger ordføreren til.

Størst på utslipp

Cruiseturister legger igjen minst penger i landet, og slipper ut mest C02 av alle turistgrupper som kommer til Norge. Det viste en rapport fra NHO Reiseliv fra normalåret 2019. Rapporten ble utarbeidet av byrået Stakeholder på vegne av NHO.

I rapporten kommer det frem at det slippes ut 247 gram C02 for hver krone som ble brukt i Norge.

Turistene bruker i gjennomsnitt 650 kroner per døgn, og de slipper ut i snitt 659 kilo CO2 per passasjer, ifølge rapporten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.