– Vi snakker trolig om minst en tidobling i etterspørselen etter batterier frem mot 2030. Med vår unike kompetanse innen karbon er det en naturlig utvikling at vi nå investerer i en pilotlinje for produksjon av batterigrafitt her på Fiskå i Kristiansand, sier Elkems konsernsjef Helge Aasen.

Flere hundre mill.

Elkem tar sikte på at pilotanlegget til 65 millioner kroner, hvorav Innovasjon Norge har bidratt med 18 millioner, kun er første steg på veien til fullskalaanlegg for produksjon av grafitt.

Grafitt er en viktig bestanddel i litiumbatterier og utgjør typisk ti prosent av vekten av et elbilbatteri. Markedet er dominert av få asiatiske aktører, men særlig elbilveksten gjør at også flere europeiske aktører er på banen. Blant andre har svenske Northvolt og bilprodusenten Volkswagen begge nylig annonsert planer i om å etablere bilbatterifabrikker til mange milliarder kroner.

– Vi tror vi vil se en betydelig europeisk batteriindustri på litt sikt. Og bilprodusentene ønsker å redusere CO2-avtrykket. Det vil vi kunne bidra med med langt mer miljøvennlig og kortreist produksjon av grafitt basert på norsk fornybar vannkraft. Det er bakgrunnen for at vi setter fart, sier Aasen.

Pilotanlegget, som kommer i full produksjon neste år, vil produsere rundt 200 tonn grafitt årlig. Men det blir småtterier dersom Elkem gjennomfører planen om et fullskala industrianlegg som skal kunne produsere rundt 10.000 tonn.

– Vi trenger nok ett til to års uttesting i pilotanlegget. Det er for tidlig å anslå hvor mye en fullskalafabrikk vil koste, men vi snakker helt sikkert om mange hundre millioner kroner. Vi har plass til å bygge denne her hos oss på Fiskå, og tror også det vil være lurt ettersom vi har et unikt forskningsmiljø vegg-i-vegg. Deretter vil vi sannsynligvis måtte bygge den neste fabrikken et annet sted, sier Helge Aasen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Finmalt grafitt som limes fast til syltynne ark kobber, er en viktig bestanddel i moderne litiumbatterier.
Finmalt grafitt som limes fast til syltynne ark kobber, er en viktig bestanddel i moderne litiumbatterier. (Foto: Tomm W. Christiansen)