Umoe Restaurants og Peppes Pizza går nå sammen med det norske dagligvareimperiet Scandza for å få innpass i frysediskene i norske butikker.

– Vi skal bygge en pizza-business i servicehandel og i dagligvare. Hvis vi gjør det bra, kan vi bli store. Vi «gønner på» og vil bygge en industri, sier Stig Sunde i Scandza.

Markedet er i dag dominert av Orkla med en markedsandel på 68 prosent med merkevarer som Grandiosa, Big One og Pizzabakeriet. Det norske markedet for frossenpizza er på 2,3 milliarder, ifølge tall fra analyseselskapet Nielsen.

– Vi liker å gå inn i et slikt marked, spesielt når det er så store muligheter, og særlig når kategorien er drevet av innovasjon, sier Sunde.

Industrikonsern

Sammen med partner Jan Bodd har han de siste årene bygget opp et stort industrikonsern som blant annet eier Synnøve Finden, Sørlandschips, Finsbråten og Leiv Vidar. Scandza har vokst kraftig de siste årene gjennom oppkjøp og utvikling av nye produktområder.

Scandza konkurrerer allerede mot Orkla på en rekke områder, og frossenpizza blir enda et. Halvannet år har den nye pizza-konstellasjonen brukt på å utvikle tre nye varianter.

– Vi skal løfte frossenpizzaen et nivå, sier Scandza-gründer Jan Bodd.

Pizzaen importeres i første omgang fra Italia. Scandza har i dag 12–13 fabrikker og utelukker ikke at de etter hvert vil bygge produksjonskapasitet for pizza i Norge.

Partene ønsker ikke å si noe om hva som er ambisjonen i kroner og øre.

Betaler seg inn

Fra før av har Scandza og Umoe-konsernet et samarbeid om pizza-tilbehør gjennom dagligvarekanalen som blir merket med Peppes. Nå tar de et nytt felles steg med en joint venture der Scandza rent teknisk sett kjøper seg opp i Umoe-selskapet Westend Bakeri for en ukjent kjøpesum.

---
---

I dette selskapet legger Peppes inn rettighetene til merkevaren innen dagligvare og det eksisterende bakeriet som forsyner restaurantene med bunner.

– Dette er ikke en taktisk greie, men det er en langsiktig plan som vi gjør med kraft, sier Bodd.

Underutviklet marked

Toppsjef i Umoe restaurants, Sverre Helno, oppsummerer Peppes pizza-reise på følgende måte.

– Peppes har gjennom 50 år utviklet seg fra å være et rent restaurantkonsept til også å drive utviklingen innenfor take-out og hjemmelevering. For ni år siden tok vi steget inn i dagligvarehandelen med produkter for hjemmesnekret pizza. Nå tar vi Norges sterkeste merkevare på pizza inn i frysedisken.

Planen er at den nye pizza-koalisjonen på sikt skal innta også kiosker og bensinstasjoner med en spiseklar variant. De betrakter pizza på bensinstasjoner som et underutviklet marked, men denne ekspansjonsplanen vil først bli sjøsatt når produktet er godt nok til å oppfylle kvalitetskravene som blir stilt.

Peppes-sjef Espen Hoff tror ikke restaurantene vil lide av at merkevarer sprer seg på ulike salgskanaler.

– Nei, det er ulike måltidsbehov som tilfredsstilles av ulike kanaler. Vi har gode erfaringer fra samarbeidet med Scandza, og vi har hatt en eventyrlig utvikling innen dagligvare, så dette er bare med på å supplere, sier Hoff.

Bygger stor pizza-business

Måltidsløsninger er en egen divisjon og et prioritert vekstområde i Scandza.

– Pizza er den mest spiste middagen, sier Inger Lise Eliassen, som er kategoridirektør i Scandza.

Oetker, som er nummer to markedet med 24 prosent markedsandel, baserer seg også på import.

– Vi får kostnader til toll og frakt, men vi kommer til å treffe et prispunkt som er overkommelig, sier Eliassen.

I gjennomsnitt spiste hver nordmann 5,3 kilo frossenpizza i fjor, ifølge Middagsboken 2017 som utarbeides av Ipsos. Tall fra Nielsen viser at gjennomsnittspizzaen koster 45,50 kr.

De nye frossenpizzaene blir toppet med krydderblandingen til Peppes, som er en godt bevart hemmelighet.

– I likhet med snacks, er pizza et emosjonelt produkt som alle har synspunkter om, sier Stig Sunde.

Orkla vil brette opp ermene

Dag Olav Stokken, kommunikasjonsdirektør i Orkla Foods Norge, sier på generelt grunnlag at de ønsker konkurransen velkommen.

– Konkurransen er allerede tøff, men vi er klare for å ta imot mer. Vi er over flere år vant med å konkurrere med blant andre Dr. Oetker, sier Stokken, som legger til at de ikke ser noen grunn til å frykte andre aktører.

–Vi skal heller jobbe for å forbedre våre egne produkter for å sikre at vi er folks førstevalg, sier han.

– Er det plass til flere frossenpizzaer?

–Det skal jeg ikke mene noe om, men vi ser at pizzamarkedet har vokst over tid og at forbruket er høyt, sier kommunikasjonsdirektøren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.