En sur nordavind og skyfri himmel møter Jotuns konsernsjef i det han går ut fra et forretningsmøte i Oslo.

– Nå er det kaldt og glatt, sier Morten Fon.

Værgudene illustrerer Fons blikk på fjoråret og fremtiden. Utsiktene er gode, mens 2017 var trøblete.

– Det er ikke noe krise hos oss, men det er en utfordrende tid som vi må håndtere, sier Fon.

Jotuns eier får likevel stor glede av selskapet. Utbytte blir på 428 millioner, hvorav litt over halvparten tilfaller Gleditsch-familien.

– Utbytte er litt lavere enn året før. Nedgangen i resultatet viser en moderasjon som henger på greip, sier Fon.

«Ikke så fort»

Konsernet har økt omsetningen med rundt ti milliarder kroner siden Fon ble toppsjef i 2005.

– Jotun er det internasjonale malingsselskapet i verden som har vokst raskest de siste 10–12 årene. Siden jeg ble konsernsjef er selskapet blitt tre ganger større. Vi er vant med en årlig vekst på rundt ti prosent. Vel å merke uten oppkjøp og fusjoner. Helt organisk. Men i fjor ble omsetningsveksten kun fire prosent. Når vi ikke vokser så fort som vi er vant med, så er det utfordrende for organisasjonen å håndtere. Derfor ble 2017 et utfordrende år, sier Fon.

«Ganske hardt»

Jotun produserer maling og pulverlakker for beskyttelse og dekorasjon av overflater for hjem, skip, rigger og industriprodukter som kjøleskap og stålmøbler. Mens enkelte av markedene har hatt lav aktivitet, har Jotun samtidig fått motvind i forma av økte råvarepriser.

– Råvaremarkedet har truffet oss ganske hardt. Bare i løpet av 2017 økte prisene på råvarene vi benytter i produksjonen med 20 prosent, sier Fon.

Han legger til at Jotun ikke har klart å kompensere de økte utgiftene.

– Vi sliter med å dytte kostnadene videre til våre kunder. Men der er vi i samme bås som konkurrentene. Det tar litt tid, rett og slett. Råvarer utgjør en betydelig del av kostnadene våre, og lønnsomheten påvirkes derfor kraftig når vi opplever en stigning som i 2017, sier Fon.

«Dramatisk»

Mens etterspørselen etter maling til hus og industri holder seg oppe, er det verre med de maritime sektorene.

– Vi har ikke hatt den veksten vi er vant med. Det skyldes to ting. Nybygg av skip er dramatisk ned. Vi vet at det er syklisk. Det har det alltid vært, men nå er det ille. For vår virksomhet i Sør-Korea, som er veldig basert på nybygging av skip, er omsetningen halvert i løpet av 2017. Så det er tøft. Samtidig bygges det lite olje- og gassinstallasjoner. Disse to markedene er ned. Det må vi bare leve med.

– Men dere har en jo en driftsresultatmargin på over åtte prosent. Det er høyere enn industrien generelt?

– Ja, slik sett er det ganske så bra.

– Og hvordan er fremtidsutsiktene?

– Vi kommer til å vokse fortere igjen. Det er jeg ganske trygg på. Det skyldes at nybygg av skip og installasjoner til olje- og gass-sektoren er i nærheten av bunnen. I år vil nok omsetningen øke mer enn i fjor.(Vilkår)

– Sunt med en korreksjon
Terje Erikstad, innholdssjef i DN, kommenterer dagens kursfall.
01:24
Publisert: