På Kleven Verft i Ulsteinvik på Sunnmøre ble det holdt allmøte fredag formiddag. Lokalavisen Vikebladet Vestposten meldte først om møtet. Foran de ansatte kunne ledelsen på det kriserammede verftet legge frem én god og én dårlig nyhet.

Verftet – som lenge har vært uten oppdrag etter bygging av skip for Hurtigruten er ferdig rundt nyttår – har endelig fått noe å gjøre fra 2020. Ifølge en pressemelding skal Kleven bygge om et trålfartøy for rederiet Nordnes Gruppen og i samarbeid med et annet lokalt verft, Vegsund Slip.

I tillegg ble det varslet en nedbemanning, og ledelsen anslår at rundt 100 ansatte må gå.

Verftet har slitt tungt økonomisk de senere år, og DN skrev i sommer at underskuddet på fire år antakelig har passert én milliard kroner. Verftet har fortsatt ikke levert regnskap for 2018, selv om fristen er passert. Hurtigruten forsøker å selge verftet.

Skal bygge om fisketråler

Administrerende direktør Kjetil Bollestad ved Kleven Verft sier i meldingen:

– Vi skal bygge en hekktråler for Nordnes, et helt unikt prosjekt. Vi skal ta en eksisterende båt og bygge den helt om til å inneholde alt rederiet ønsker av nyvinninger og mengder av grønn teknologi.

I meldingen kommer det frem at verftet tar imot mindre oppdrag mens en omstilling pågår.

– Det er veldig kjekt at vi nå har fått på plass en heilt konkret framtidsplan for videre drift av Kleven Verft. Målet er fortsatt å være et nybyggingsverft slik vi kjenner Kleven fra før, denne gang med en sterk kostnads- og risikokontroll. Men for å komme dit vi vil, må vi gjøre noen tiltak, sier Bollestad.

Det kommer frem at verftet, som i sommer hadde rundt 240 ansatte, har behov for nedbemanning etter at det siste hurtigruteskipet MS «Fridtjof Nansen» står klart ved årsskiftet.

HR-direktør Monica Nipen sa på en pressekonferanse at 100 må gå.

– Vi kommer til å nedbemanne til vi har en arbeidsstokk på rundt 140, sa hun, ifølge Vikebladet.

Starter «Nye Kleven»

I sommer har verftet registrert selskapet Nye Kleven as, og den videre driften skal skje i dette selskapet. Både det nye og «gamle» Kleven Verft er eid av Hurtigruten, og i det gamle selskapet blir det værende forpliktelser knyttet til tidligere nybygg. Andre eiendeler, som bygninger, maskiner og ansatte, er flyttet over i Nye Kleven Verft.

Fortsatt jobber Hurtigruten og Kleven-ledelsen med å finne en ny eier for verftet.

DN har spurt om jakten på ny eier er nærmere en løsning, men har ikke fått svar.

Det er uvisst hvor mye Hurtigruten har gått inn med av frisk egenkapital i Nye Kleven Verft.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.