April ble en bekmørk måned for kriserammede Kongsberg Automotive. Selskapet som produserer bildeler fikk et omsetningsfall på mer enn 50 prosent, ifølge søknaden om krisehjelp fra den statlige kompensasjonsordningen. Der går det frem at omsetningen i den norske virksomheten ble barbert med nesten 64 millioner kroner – fra 122 millioner i april i fjor, til 58 millioner i samme måned i år.

Deres andel av statlige kompensasjonskroner? 1,6 millioner.

– Man kunne alltids ønsket seg mer, men så er det slik støtteordningen er innrettet, sier administrerende direktør Henning Jensen i Kongsberg Automotive.

Administrerende direktør Henning E. Jensen i Kongsberg Automotive.
Administrerende direktør Henning E. Jensen i Kongsberg Automotive.

Kongsberg Automotive leverer blant annet drivverkssystemer samt en lang rekke komponenter til chassis og interiør i både lastebiler og personbiler. Etter hvert som de internasjonale bilprodusentene har stengt ned sin produksjon som følge av koronakrisen, har Kongsberg Automotive - som produserer under nøye planlagte leveringsplaner, fått merke krisen.

Ifølge Jensen har omsetningsfallet vært enda verre i virksomheten utenfor Norge.

– En del land har hatt rausere ordninger enn Norge, men når det er sagt er permitteringsreglene i Norge langt mer arbeidsgivervennlige og liberale, sier Jensen.

Utover å benytte de nye permitteringsreglene, har ikke Kongsberg Automotive fått tilgang på andre ordninger fra den norske stat. I mars var omsetningsfallet et halvt prosentpoeng for lavt til å kvalifisere til å få støtte.

Gikk til skatt

Mens det er omsetningsfall over 30 prosent som kvalifiserer den enkelte bedrift til kontantstøtte fra staten, er det faste, uunngåelige utgifter som danner beregningsgrunnlaget.

For Kongsberg Automotives del utgjorde det omtrent 4,3 millioner kroner – en relativt liten andel av den totale omsetningen. I tillegg rammes bedriften av et hittil lite omtalt aspekt av kontantstøtteordningen.

Utover omsetning og utgifter, ser staten nemlig omsetningen i januar og februar i henholdsvis 2019 og 2020 opp mot hverandre, og justerer utbetalingen deretter. Tanken er at bedriftene som vokser, altså hadde høyere omsetning i begynnelsen av 2020 enn i fjor, skal få mer penger.

– Det spesielle med vår virksomhet er at de norske fabrikkene leverer veldig mye til Kina. I Skatteetatens beregning ligger det en antagelse om at korona ikke slo inn her i landet før i mars. Vi som er eksponert mot Kina har merket dette på omsetningen siden januar, sier Jensen.

Ifølge selskapets egne beregninger har dette ført til at Skatteetaten har trukket elleve prosent av støtten, basert på en nedgang i omsetning mot fjoråret, utløst av koronakrisen i Kina.

– Mitt inntrykk er at denne ordningen ikke er innrettet for bedrifter av vår størrelse, sier Jensen.

Kongsberg Automotive har stengt deler av virksomheten som et resultat av koronaviruset.
Kongsberg Automotive har stengt deler av virksomheten som et resultat av koronaviruset. (Foto: Per Thrana)

– Må gi rabatt

Direktøren sier omsetningsfallet på mer enn 50 prosent i april føyer seg inn i bildet selskapet har tegnet opp den siste tiden, blant annet i rapporten for første kvartal i år:

Da fikk selskapet et resultat før skatt på minus ti millioner euro i årets tre første måneder – tilsvarende 110 millioner kroner. Det er en kraftig nedgang fra samme periode i fjor da resultat før skatt var på 19,1 millioner euro.

Forrige uke ble det klart at bilprodusenten hadde hentet 700 millioner i en emisjon, som ifølge meglersjef Hans Haukeli i ABG Sundal Collier kunne innebære en «norgesrekord i utvanning».

Kongsberg Automotive-sjefen sier prosessen var nødvendig.

– Emisjonen gjenspeiler situasjonen vi er i. Skal du hente penger i koronatiden må du gi investorene en viss rabatt, sier han.

I en investorpresentasjon fra april pekte Kongsberg Automotive på at det er betydelig usikkerhet i tiden fremover og det er utarbeidet tre ulike scenarioer for 2020 og 2021 basert på hvor alvorlig konsekvensene av koronaviruset vil bli for selskapet. Alle tre scenarioer krevde betydelig tilførsel av ytterligere likviditet.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.