Både NHO og Innovasjon Norge har konkludert med at såkalte millennials ikke er som andre. 

De som er født etter 1983 er ifølge undersøkelser mindre opptatt av fast jobb og karriere, de vil helst starte noe eget, ønsker balanse mellom jobb og fritid og foretrekker merkevarer som oppfyller en større mening i samfunnet. Millennials er blitt en egen konsulentindustri verd 150 milliarder dollar i året, ifølge Harvard Business Review.

En gjennomgåelse Business Insider har gjort viser at en rekke industrier nå går dystre tider i møte som følge av millennials-generasjonens preferanser:

Enkle restaurantkjeder.

Amerikanske kjeder som TGI Friday's, Ruby Tuesday og Applebee's opplever sviktende besøk og nedgang i omsetning. 

– Millennials er mer opptatt av å lage mat hjemme, eller de bestiller takeaway fra restauranter, skrev toppleder Sally Smith i restaurantkjeden Buffalo Wild Wings i et brev til aksjonærene tidligere i år.

Øl.

I juli nedgraderte Goldman Sachs flere ølselskaper basert på data om at yngre forbrukere foretrekker vin og sprit fremfor øl. I tillegg drikker yngre mindre alkohol enn de eldre generasjonene.

Servietter.

Millennials foretrekker tørkepapir fremfor servietter, ifølge en Washington Post-artikkel fra 2016.

Frokostblandinger.

Nesten 40 prosent av millennials sa i en undersøkelse gjennomført av Mintel at frokostblandinger var et dårlig frokostvalg fordi de måtte vaske opp etter å ha spist. I stedet vil yngre forbrukere spise noe på farten, som yoghurt eller enkle sandwicher.

Motorsykler.

– Yngre forbrukere er mindre interessert i motorsykler enn tidligere generasjoner, skrev AB-analytiker David Beckel i et notat i juli, da han nedgraderte aksjen til Harley-Davidson. Motorsykkelprodusenten selger mindre motorsykler enn før.

Såpestykker.

Salget av såpestykker falt 2,2 prosent fra 2014 til 2015, mens salget av flytende såpe stiger, ifølge en undersøkelse fra Mintel.

De legger skylden på millennials, siden denne generasjonen i langt større grad enn eldre generasjoner mener såpestykker er fulle av bakterier.

Tøymyknere.

Salget av tøymyknere falt 15 prosent i USA mellom 2007 og 2015.

Ifølge Procter & Gamble, som står bak markedslederen Downy, vet ikke millennials engang hva produktet skal brukes til, skriver Business Insider.(Vilkår)

Da hun ble nestleder i NHO, ga toppsjefen et kjempestrengt råd hun mener hun trengte å høre
– Det er det viktigste vi kan gjøre for å få flere kvinnelige toppledere.
02:12
Publisert: