Fjordland har gjort ferdigmat til milliardbutikk. Nå forsøker selskapet, med Tine og Nortura som største eiere, å forsyne seg ytterligere av hurtigmatmarkedet med mat i farten. 

Fjordland-suksessen har så langt vært bygget rundt tallerkenretter, men nå lanseres en ny serie med enklere kaldmat. I første omgang introduseres grønnsaksbaserte retter med gryn, korn og linser.

– I Norge har mat på farten generelt vært preget av pølser, bolleposer og andre usunne alternativer, sier Ellen Molstad Dale som er markedssjef for spiseklare mellommåltider i Fjordland.

Så langt er markedet av mellommåltider dominert av meieribaserte produkter.

– Mange har et fragmentert måltidsdøgn. Mange har også etterspurt vegetaralternativer.

I tillegg til ferdigmat, har Fjordland også opparbeidet seg en posisjon innen yoghurt og margarin.

– Nå håper vi å få et tredje ben å stå på.

Inspirert av London

Fjordland har hentet inspirasjon fra England der kjeder som Marks & Spencer og Tesco har et stort utvalg av mat på farten-produkter.

– Hvis vi ser til London, er mye bygget rundt mat på farten og spesielt sunnere alternativer. Vi ser et stort omsetningspotensial med å øke tilbudet for mat i farten også i Norge, sier Dale.

Gjennom det siste tiåret har norske dagligvarebutikker utvidet åpningstidene og stjålet milliardomsetning fra kiosker og bensinstasjoner. Mange butikker er blitt mer som kiosker og selger hurtigmat i inngangspartiet. Mens Fjordland tidligere har siktet seg inn på dagligvarebutikkene, skal de nye mellommåltidene selges både i kiosker og dagligvarebutikker.

Har halve markedet

Ferdigmat har i flere år vært en av kategoriene i dagligvare med høyest vekst innen dagligvare. Flere har meldt seg på etter hvert som kategorien har vokst. I tillegg til Fjordland og Orkla-eide Toro, har også kjedenes egne merkevarer kastet seg på. Fjordland har i dag en markedsandel på 50 prosent.

Markedssjef Ellen Molstad Dale tror Fjordland få et nytt ben å stå på når selskapet nå forsøker å posisjonere seg på mellommåltider. 
Markedssjef Ellen Molstad Dale tror Fjordland få et nytt ben å stå på når selskapet nå forsøker å posisjonere seg på mellommåltider.  (Foto: Fjordland)

– Alle ser at det er en vekst og ønsker å ta si del. Dermed må vi spisse oss og være raskere til å komme med nyheter. 

– Ferdigmat er i vekst og Fjordland fører an, hevder Dale.

I fjor hadde Fjordland en salgsvekst på seks prosent og økte overskuddet med 21 prosent til 86 millioner. 

Grøtbølgen

Ferdigmatprodusentene har de siste par årene ridd en grøtbølge. Fjordland solgte 20 millioner porsjoner grøt i fjor.

– Det har vært helt utrolig hvordan et produkt har hatt så høy vekst hvert år.

Fjordland har sammen med Tine bygget opp en stor grøtfabrikk på Tretten i Gudbrandsdalen. Selv om kapasiteten er utvidet, har etterspørselen i perioder vært så stor at det har vært problemer med å levere nok. Nå er imidlertid en av flaskehalsene i produksjonen eliminert. (Vilkår)