Presset på bondeeide Nortura har økt år for år. I fjor falt inntektene med nærmere hundre millioner kroner.

Også overskuddet er i ferd med å svinne og var nede i 26 millioner kroner før skatt. Det betyr en resultatmargin (før skatt) på fattige 0,11 prosent.

En av forklaringene til den negative utviklingen er konkurransen fra dagligvarekjedenes egen merkevarer.

– Markedsandelen for Norturas merkevarer hadde isolert sett en nedgang på ett prosentpoeng til 34,6 prosent i 2018. Prior kylling og pålegg har vekst mot fjorår, mens markedsandelen for Gilde-produkter faller som følge av lavere salg av kjøttdeig, stykket kjøtt, pålegg og kakeprodukter, skriver Nortura i tertialrapport.

Uten en resultatforbedring i tredje tertial, ville konsernet gått ut av 2018 med underskudd.

I tredje tertial falt inntektene med 250 millioner kroner, men driftsresultatet ble styrket fra 42 til 199 millioner kroner.

– Iverksatte tiltak knyttet til både råvarer, svinn, personalkostnader og andre kostnader bidro til en positiv resultatutvikling i tertialet, fremkommer i rapporten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Meretes utvalgte: Den perfekte ostevin
En chardonnay fra Jura er det beste valget til ost.
01:56
Publisert: