Orkla har kastet ut tungmetaller fra porteføljen og setter trykket inn mot å skape nye merkevaresuksesser som frossenpizzaen Grandiosa.

I fjor hevet Grandiosaen seg med 9 prosent vekst og endte med en salgsrekord på 26 millioner pizzaer. Det vil si nesten fem pizzaer på hver eneste nordmann.

Under presentasjon av resultatet for fjerde kvartal, hentet Orkla-sjef Peter A. Ruzicka frem tannkrem-smilet da han presenterte en av årets nykommere som introduseres i det kommende nyhetsvinduet for dagligvarehandelen. For nå går Orkla i markedet med en ny tyggegummi basert på sitt eget tannkremmerke Solidox.

Lanseringen kommer i kjølvannet av at Orkla mistet distriubusjonen av tyggegummien Wrigleys.

I løpet av 30 år bygget Orkla en markedsandel fra 16 til 86 prosent for Wrigleys, og nå setter Ruzicka sin lit til at det Solidox kan ta tilbake andeler fra tyggegummimerket de satt med.

– Vi har gjort det samme innen Orkla care der vi mistet fem merkevarer til Unilever. Vi introduserte produkter under Dr Greve og etter bare etter ett år var vi markedsleder på enkelte produkter.

Ruzicka trekker også frem utviklingen i salget av den norske godteriklassikeren Smash som har 45 prosent salgsøkning i det svenske markedet.

Det er likevel et skår i gleden for en sukkertøyprodusent som Orkla; Den nye sukkeravgiften.

– Det er uavklart hvordan sukkeravgiften på 83 prosent vil påvirke oss, men en ting sikkert; det vil ikke bli positivt.

Fet utvikling på vegetarmat

Mange av Orklas siste lanseringer er i tråd med nye forbrukertrender som går i retning av mer vekt på bærekraft, renere og mer naturlige råvarer og helse.

Blant annet er det inngått samarbeid med McDonalds om vegetarburgeren Anamma i Sverige og Finland. Ruzicka er fornøyd med mottagelsen,

– Dette er produkter med mer plantebaserte råvarer og ikke bare burgere med kjøtt. 150.000 vegetarburgere er solgt i løpet av en kort periode i Sverige og Finland. Vi ser også den samme trenden i USA.

Tran til 20 land

Også Møllers tran har en positiv utvikling med en vekst på 84 prosent. Mye av veksten kommer utenfor Norge. For tran med fiskeråvarer fra norskekysten er blitt et lukrativt eksportprodukt for Orkla.

– Det er ikke bare nordmenn som drikker tran, den er solgt til 20 land. Vi har doblet volumet på produktet, sier Ruzicka.

En av analytikerne ville vite hvilke produkter som ikke gikk like fra. Konsernsjefen kunne ikke være like konkret, men han erkjenner at Remas bestevenn-strategi har hatt konsekvenser. Chipsmerket Kims forsvant ut av hyllene til fordel for Maarud og Remas egne merkevarer.(Vilkår)

Ikke ta med dette hjem fra ferien i utlandet
Den illegale markedet for handel med truede plante- og dyrearter omsetter for milliarder. På et hemmelig sted i Trondheim ender noe av det opp som er forsøkt ulovlig innført til Norge.
04:56
Publisert: