Jaan Ivar Semlitsch legger ikke skjul på at det var en drøm som åpenbarte seg da han plutselig var med i finaleheatet som ny toppsjef i Orkla.

– Dette er «once in a lifetime». Ikke minst kjemien har vært bra. Jeg er en åpen person. Jeg er en enkel gutt fra Drammen, sier den nye Orkla-sjefen.

Nå får han i oppgave å bygge et annerledes Orkla.

Konsernet er preget av lav organisk vekst og en aksje som i praksis har stått stille i to år.

Orklas styreleder Stein Erik Hagen mener nå de har hentet inn en ny toppsjef som forstår konsumentenes behov og ønsker.

– Vi ønsket en visjonær person på toppen, sier Hagen.

«Godt valg»

Han har allerede fått tekstmelding fra Ole Robert Reitan i Rema om at Semlitsch er et meget godt valg.

Jaan Ivar Semlitsch' favoritt er Bamsemums, men her ble han servert Smash av Orklas styreleder Stein Erik Hagen da den nåværende Elkjøp-sjefen ble presentert som ny toppsjef i Orkla.
Jaan Ivar Semlitsch' favoritt er Bamsemums, men her ble han servert Smash av Orklas styreleder Stein Erik Hagen da den nåværende Elkjøp-sjefen ble presentert som ny toppsjef i Orkla. (Foto: Per Thrana)

Med fortid fra Rema, kjenner Semlitsch dagligvarebransjen fra den andre siden av forhandlingsbordet.

– Det er dyktige aktører. Reitan-familien er en flott familie, sier Semlitsch.

Rema har vært en av Orklas største kunder, men forholdet ble utfordret da dagligvarekjeden gjennomførte sin bestevennstrategi med opprydning i leverandørleddet for noen år siden.

Hagen valgte å se utenfor eget hus da en ny toppsjef skulle bli hentet inn etter en lang og grundig ansettelsesprosess.

– Det var mange dyktige innenfra, men vi opptatt av å få noen utenfra som kunne se dette på en ny måte.

Hagen konstaterer at Orkla står over for mange utfordringer og mulige veivalg fremover.

– Vi har vært et lønnsomt gruveselskap. Det er ikke der vi er nå, da hadde vi vært borte, sier Hagen.

Digitalisering blir trukket frem som en av problemstillingene konsernet står over for. En ting er ny form for markedsføringen, men inn har det også kommet nye aktører som har bakgrunn som oppstartsselskaper.

– Jeg har fått oppfordringer fra barna mine om at «pappa, dette må vi satse på».

Jakter oppkjøp

Etter salget av Sapa-sitter Orkla på en velfylt kasse. Hagen anslår at 10–15 milliarder kroner kan ligge i potten hvis de riktige oppkjøpsobjektene dukker opp.

– Vi har mange prosesser på gang og ser på trendene. Målet er at vi må bruke kompetansen som Orkla har.

Styrelederen ser ikke bort fra at det blir utradisjonelle oppkjøp sett med Orkla-øyne.

– Innen matvarer i Norge blir vi fort for store, men vi kan investere i andre områder der vi ikke er dominerende.

Selv ønsker ikke Semlitsch å uttale seg for mye konkret om utfordringene Orkla står over for.

– Jeg vil lære mye, og få oppdateringer fra styret og ansatte

Som Elkjøp-sjef har Semlitsch erfaring fra en bransje som tidlig ble forandret av netthandel.

– Ting endrer seg utrolig raskt. Ting som før kunne ta år, tar nå noen måneder.

Sunt og usunt

Hagen opplever markedet som uforutsigbart. På et tidspunkt så han for seg at Orkla trappet ned på usunne sukkerprodukter, men nå er det sjokolade som øker mest.

Styrelederen mener konsernet har klart å snu seg etter nye behov og trekker spesielt frem oppkjøpet av Gymgrossisten og ny produksjon av veganprodukter.

– Dette er en ny trend. Det viktigste er å bruke forbrukerinnsikten Orkla sitter på, og det er veldig bredt.

Vekst og lønnsomhet er styrende når Orkla vil sette strategien.

– Vi må se hvor åpner seg muligheter, sier Hagen.

Hagen sier han har var frustrert da han kom fra dagligvare over at det tok lang tid å få frem nye produkter hos en industribedrift som Orkla.

– Vi må ting raskere frem. Det veldig lett å ikke gjøre feil hvis man ikke gjør noe i det hele tatt. Vi må tørre å feile og bli litt mer fremoverlente, sier den tidligere Rimi-eieren.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.