Peppes Pizza var i en årrekke i front på kjedebygging innen det norske pizzamarkedet, men så kom nye offensive aktører som Dominos og Pizzabakeren inn og utfordret hegemoniet.

De siste par årene har vært preget av prispress og mange nyetableringer fra de tre kjedene.

I fjor klarte likevel Peppes, som er eid av Jens Ulltveit-Moe, å øke salget med 2,3 prosent og nærmer seg nå en halv milliard kroner i omsetning igjen etter noen år i motvind. Overskuddet er mer enn doblet, fra 18 til 39 millioner kroner.

Konsernsjef Sverre Helno er godt fornøyd med hvordan kjeden har snudd en negativ spiral.

– Vi ser nå resultatene av en formidabel snuoperasjon. Vi så at pizzakrigen var under oppseiling. Peppesgjengen mobiliserte over hele landet, sier Helno.

Peppes tok spesielt grep innen take away og hjemlevering, som står for den sterkeste veksten.

Helno tror at en prisnedsettelse er mye av årsaken til at Peppes nå tar nye steg.

– Til tross for at det er innen take away og hjemlevering at vi har fått flest nye konkurrenter, så er det der vi lykkes best og har mest vekst. Hovedårsaken er prissenkningen i 2016, da vi senket prisene kraftig.

I årene som fulgte har de gradvis merket at prisgrepet fungert også på lønnsomheten. Han tror også digitalstrategien med introduksjonen av en ny bestillings-app har hatt god effekt.

Kampen om pizza-tronen

Helno konstaterer at det har skjedd mye i pizzamarkedet på kort tid. Bare innenfor ring 1 i Oslo er det nå 30 restauranter som tilbyr hjemlevering.

Nykommeren Dominos har hatt store ambisjoner om å etablere nye utsalgssteder, men har slitt med samlede driftsunderskudd på 130 millioner på fire år.

– Vi registrer at Dominos har hatt en målsetning om å åpne mange steder, men vi vet ikke når.

Peppes kjemper nå mot Pizzabakeren om å være Norges største pizzakjede. Pizzabakeren, med hovedkontor i Sandnes, har flest utsalgssteder og en samlet omsetning på 1,1 milliarder kroner.

Peppes Pizza hadde også en samlet omsetning på 1,1 milliarder hvis man inkluderer franchise og salg i dagligvarebutikker.

Franchisekonseptet til Peppes er de siste årene blitt utvidet. 45 av de 74 avdelingene til Peppes er drevet av franchisetagere. I fjor utgjorde franchiseomsetningen til kjeden 353 millioner kroner.

– Vårt franchisekonsept er velfungerende og får bra respons. Vi opplever at nye restauranter raskt blir lønnsomme både i de store byene og på mindre tettsteder. Det er gledelig å se hvordan våre franchiserestauranter klarer å skape sterke lokale enheter i et veldig tøft konkurransebilde. Det er svært viktig for at vi skal lykkes med vår videre vekst, påpeker Peppes-sjef Espen Hoff.

Inntok frysediskene

Tidligere i år introduserte Peppes sin egen ferdigpizza som blir solgt i dagligvarebutikkene gjennom et utvidet samarbeid med den norske næringsmiddelgiganten Scandza.

Målet var å ta opp konkurransen med Orkla som har store markedsandeler med merkevarer som Grandiosa og BigOne.

En av variantene til Peppes har kommet inn på topp-tre-lista etter kort tid i markedet.

– Generelt sett kan vi si at vi har hatt en meget god start innen frossenpizza, i tillegg til at serien Peppes hjemme-snekra har vokst ytterligere. Derfor har vi styrket posisjonen vår innen dagligvare, sier Hoff. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.