Hurtigruten går sammen med Petter Stordalens investeringsselskap Strawberry Equity og britiske TDR, og investerer 300 millioner kroner i veftskonsernet Kleven.

De tre aktørene danner et investorfelleskap som også inkluderer Åge Remøy og Magnus Roth gjennom selskapet InYard Invest, det tyske familieeide yachtverftet Lürssen Group og investoren Per Lillebø. I tillegg bidrar Kleven-familiens selskaper John Kleven AS og H-Invest AS med ny kapital.

Hurtigruten, Stordalen og TDR blir den størst aktøren i det nyopprettede investeringsselskapet, med en eierandel på litt over 40 prosent. TDR Capital eier idag 90 prosent av Hurtigruten, mens Petter Stordalen eier fem prosent av cruise-selskapet.

- Det har vært viktig for oss å få inn nye investorer som tenker industrielt og langsiktig, og som vil være med på å videreutvikle Kleven til å bli verdens mest moderne verftsgruppe, bygd på teknologisatsingen i selskapet, sier styreleder i Kleven, Kjersti Kleven.

Bygger Hurtigrutens nye skip

Hurtigruten ga ifjor sommer Kleven en milliardkontrakt knyttet til byggingen av selskapets nye ekspedisjonskip. Kleven er nå i gang med byggingen av de hybriddrevne skipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen, som ifølge Hurtigruten og Kleven skal være verdens mest miljøvennlige ekspedisjonsskip.

- Med Kleven som et av de fremste eksemplene, er norsk verftsindustri i verdensklasse, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten
- Med Kleven som et av de fremste eksemplene, er norsk verftsindustri i verdensklasse, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten (Foto: Lars Åke Andersen)

- Kleven kom best ut da vi skulle bygge våre nye ekspedisjonsskip. Dette viser at konsernet er i verdensklasse. Nå styrker vi Kleven, regionen, og norsk verftsindustri for framtiden og rigger for videre vekst, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten.

- Vi går sammen for å videreutvikle den unike kompetansen, sikre nye lokale arbeidsplasser og skape vekst i konsernet som bygger fremtidens skip, sier Skjeldam

Rammet av Oljesmellen

I likhet med resten av verftsindustrien på Vestlandet har Kleven verft blitt hardt rammet av oljeprisfallet og den påfølgende krisen i markedet for offshore serviceskip. Kontraheringen av nye oljeservicekip har nesten tørket helt opp.

Kleven har lykkes bedre enn de fleste med å omstille seg ved å blant annet bygge flere skip knyttet til cruisetrafikk, havbruk og fornybar energi. Den nye kapitalen som nå tilføres selskapet bidrar allikevel til å styrke selskapets finansielle posisjon gjennom en krevende periode for norske verft.

- Dette sikrer oss soliditet og kraft til å gå løs på nye, framtidsrettede prosjekt. Nå har vi fått på plass samfunnsengasjerte og dyktige eiere med et langsiktig industrielt perspektiv, sier administrerende direktør, Ståle Rasmussen i Kleven.

Som et ledd i at Kleven nå styrker soliditeten, har partene også lykkes med å reforhandle en ny og bedre låneavtale med bankene. Selskapet venter fortsatt på de siste godkjennelsene knyttet til dette, men det er ventet at formalitetene trolig vil komme på plass i løpet av kort tid. (Vilkår)

Orkanen Irma jevnet øyen Barbuda, nå forbereder Miami seg på det verste
Irma, den kraftigste orkanen som noen gang er registrert i Atlanterhavet, har kostet menneskeliv og massive ødeleggelser på de karibiske øyene Saint-Martin og Barbuda. Fredag kommer den til Florida.
01:01
Publisert: