– Dette er et alminnelig godt resultat og historisk sett veldig godt dersom man går noen år tilbake. Det er hyggelig at Madshus selv med en normal vinter som hellet litt mot det magre, oppnår gode resultater for en produksjons- og industribedrift å være, sier styreleder Erling Høyte i Madshus.

Den amerikanskeide skifabrikanten på Biri leverte ifjor sitt nest svakeste resultat de siste fem årene. Bare i 2012 var omsetningen og resultatet lavere for Madshus, som tapte titall millioner kroner i perioden 2005 til og med 2008. Deretter fulgte noen år med gode overskudd.

Bedre skisalg nå

Selskapet selv er mest opptatt av Ebitda-tallene, det vil si inntjening før renter, skatt, avskrivninger og nedskrivninger. Ebitda-resultatet lå på 11,9 millioner ifjor, ned fra 13,5 millioner kroner året før.

– Resultatet vårt avhenger ikke bare av vinteren i oslogryten, men også av snøforholdene ute i Europa. Men størstedelen av omsetningen skjer i Norge, sier styreleder Høyte, som også er partner i advokatselskapet Arntzen de Besche.

Direktør Bård Kristiansen i interesseorganisasjonen Sportsbransjen kan trøste med at ski­salget ser bedre ut for 2014/2015 enn sesongen i forveien.

– November og desember var svakt, men nå meldes det om solid skiomsetning. På Vestlandet har det tidvis vært problemer med å oppdrive nok ski, og samlet sett anslår jeg at det blir mellom fem og ti prosent vekst denne sesongen, sier Kristiansen.

Tjener mest på racingski

– Vi vil jo gjerne øke omsetningen, men ikke for enhver pris. Det er viktig for oss å holde på marginene og fokusere på resultat, der skjedde det er regimeskifte i Madshus for fem-seks år siden, sier Høyte.

Madshus estimerer at langrennsmarkedet i Norge ligger på mellom 300.000 til 350.000 skipar i året, og at de sammen med konkurrenten Fischer har 85 prosent av markedet. Skifabrikanten fra Biri selger opp mot 230.000 par ski i og utenfor Norge hvert år, mens verdensmarkedet for langrennsski ligger på det tidoble. Topp­modellene til Madshus produseres her i landet, og ifjor utgjorde dette 93.000 skipar.

– Den største inntektskilden vår er racingsegmentet, som utgjør 40.000-50.000 par ski og er den kategorien hvor Madshus har best margin. Deretter kommer high end-turski, som også produseres i Norge, sier Høyte.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.