Teslaene parkert på rad og rekke i Thune Parkeringshus på Skøyen i Oslo. Til sammen er det snakk om over 60 biler av el-bilmerket. På veggene kan man lese små skilt med påskriften «Reservert Tesla».

En mann i svart t-skjorte med Tesla-logoen synlig kommer gående nedover langs rekken av stillestående biler. Han sier på engelsk at han bare har jobbet for Tesla i et par uker, og at han ikke vil la seg intervjue. DN møter flere Tesla-ansatte som ikke ønsker å snakke om situasjonen.

Arnfinn Gilberg (33) er en av mange Tesla-eiere som har merket Teslas sprengte kapasitet. Etter tre måneder fikk han bilen sin på service.
Arnfinn Gilberg (33) er en av mange Tesla-eiere som har merket Teslas sprengte kapasitet. Etter tre måneder fikk han bilen sin på service. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Lang ventetid

DN har tidligere skrevet om den sprengte kapasiteten ved Teslas verksteder. Frustrerte kunder har fortalt om flere måneder lang ventetid for å få time på verksted.

I fjor ble det registrert 8.460 Teslaer i Norge. Det kan se ut som markedet vokste for fort.

– Jeg har ventet tre måneder på service nå, det er lenger enn jeg trodde, sier Arnfinn Gilberg (33) som er på vei for å hente elbilen sin i parkeringshuset på Skøyen.

Han er førstegangs Tesla-eier, og svært fornøyd med bilen, men hadde ikke regnet med å måtte vente så lenge på service.

– Planen var å få gjort det i sommer, ikke når jeg var tilbake på jobb, sier Gilberg.

Han tar frem mobiltelefonen, trykker på noen knapper, før bilen av seg selv kjører ut av parkeringslommen. Bilen til Gilberg, en Model S, ble sendt på service for årskontroll. Heldigvis kan Gilberg bare etter noen timer ta med seg bilen hjem igjen.

– Det var ingen feil med bilen, sier Gilberg.

Arnfinn Gilberg hadde planer om å få bilen på service i løpet av sommeren, men sterk vekst i antall Tesla-eiere har ført til lange servicekøer.
Arnfinn Gilberg hadde planer om å få bilen på service i løpet av sommeren, men sterk vekst i antall Tesla-eiere har ført til lange servicekøer. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Begrenset plass

Kommunikasjonssjef for Tesla Norge, Even Sandvold Roland, forteller at bilene som står parkert i parkeringshuset på Skøyen er en kombinasjon av biler som skal til reparasjon eller som er ferdig reparert og venter på å bli hentet.

I tillegg er noen av bilene lånebiler for kunder som skal ha service, og andre igjen er knyttet til salgsvirksomhet.

– Vi bruker parkeringshuset ettersom antall parkeringsplasser vi disponerer foran butikken er begrenset, sier Roland.

Like ved parkeringshuset ligger et av Teslas verksteder og butikker.

Roland forteller at årsaken til servicekøen er at det har vært en sterk vekst i antall Tesla-eiere.

– Vi jobber hardt for å øke servicekapasiteten tilsvarende, sier Roland.

– Er det vanlig at man må vente i tre måneder på service?

– Ventetid varierer ut fra jobbtype og lokasjon. Noe større detaljnivå kommer vi ikke til å gå inn på i media, sier Roland.

Hittil i år har Tesla økt servicebemanningen med 30 prosent sammenlignet med fjoråret. Det skal ifølge Roland alt ha ført til en betydelig økning i kapasiteten. I løpet av året har Tesla Norge planer om å åpne et nytt servicesenter i Oslo. Roland er sparsom med opplysningen om det nye servicesenteret, men sier følgende;

– Det blir Norges største Tesla-verksted, med stor margin.

DN skrev i sommer om en tomt på Karihaugen i utkanten av Oslo der et nytt Tesla-servicesenter snart skal komme, men som er blitt brukt som «nødparkering» for elbiler som venter i kø på ledig verkstedtime.

Thune parkeringshus på Skøyen har flere etasjer med parkerte Teslaer. Mange av bilene venter på service. Tesla har tidligere fått kritikk for den lange ventetiden.
Thune parkeringshus på Skøyen har flere etasjer med parkerte Teslaer. Mange av bilene venter på service. Tesla har tidligere fått kritikk for den lange ventetiden. (Foto: Sebastian S. Bjerkvik)

Musk ser problemet

Grunnleggeren av Tesla, Elon Musk, gikk tidligere i sommer ut på Twitter og fortalte åpent om serviceproblemene i Norge.

– Nordmenn har all grunn til å være misfornøyde med Tesla. Vi har problemer med å utvide serviceverkstedene, spesielt i Oslo, skrev Musk på Twitter.

Men fortsatt står Tesla-eiere i lange servicekøer. På elbilforum.no er det opprettet en egen diskusjonslenke ved navn « Måndesvis ventetid på service» som hittil er lest 3047 ganger. Torsdag denne uken skrev en av medlemmene følgende;

– Fikk akkurat servicetime i Oslo (Skøyen), ganske nøyaktig fire måneder frem i tid.

En annen bruker følger opp med;

– Fire måneders ventetid. Det er fremdeles altfor lenge. Og hadde jeg visst dette for noen år siden, så hadde det ikke blitt en Tesla.

Oppdatert artikkel: I en tidligere utgave av saken, sto det at det ble solgt 16.000 Tesla-biler i Norge i 2017. Selskapet opplyser om at det ikke går ut med salgsstatistikk i enkeltmarkeder. DN har endret til at det ble registrert 8460 Teslaer i Norge i 2017.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Hva har disse og tusenvis av andre nordmenn til felles med tunge kriminelle og internasjonale terrorister? De står oppført på «verdens største svarteliste»
01:35
Publisert: