– Grøttrenden gir oss utfordringer med å kunne levere nok. Det er ikke tvil om at utviklingen på grøt bidrar til resultatet, sier Tines konsernsjef Hanne Refsholt.

Fabrikken på Tretten i Gudbrandsdalen er bygd ut, men markedet virker umettelig.

I fjor økte salget av grøt med 16 prosent mot 13 prosent året før. I tillegg til Tine og datterselskapet Fjordland, har også en rekke andre aktører etablert seg i det samme fatet. Orkla har flere grøttyper gjennom merkevaren Toro og har nå også meldt seg på med merkevaren Bare Bra. Også Coop og Remas hoffeleverandør Nordfjord har siktet seg inn mot dette markedet.

Tine har vært gjennom en hestekur med nedleggelser og kutt gjennom kostnadsprogrammet Styrk.

I fjor kunne det bondeeide selskapet vise til en vekst på 1,6 prosent og et resultat på 1,6 milliarder kroner. Resultatmarginen på 7,1 prosent ligger vesentlig over det kjøttsamvirket Nortura har prestert de siste årene.

En engangseffekt i pensjonsforpliktelser slår inn positivt ut med 245 millioner kroner på resultatet, mens den underliggende resultatforbedringen ligger på i underkant av 40 millioner kroner.

– Driftsresultatet er stabilt. Vi er fornøyd med resultatet, men det er heller ikke bedre enn det bør være. Omgivelsene endrer seg og det stilles større krav. Derfor blir det stadig viktigere at vi forbedrer oss og får til innovasjoner, sier Refsholt.

Resultatet gjør at melkebøndene kan vente seg økt bonus i form av en etterbetaling på 66 øre literen. Dette tilsvarer i snitt 88.000 kroner i ekstrainntekt. Paradoksalt nok påfører denne bonusen Q-Meieriene en ekstrakostnad, siden lillebroren i meierimarkedet må matche i utbetalingen til sine produsenter for å være konkurransedyktig. 

Tine har fortsatt en dominerende rolle på konsummelk, ost og yoghurt, men har i tillegg forsøkt å posisjonere seg på ferdigmat og bearbeidede produkter.

Datterselskapene Fjordland (51 prosent) og Diplomis bidrar positivt til resultatet.

Fjordland økte inntektene med 6,0 prosent, og fikk et driftsresultat på 86 millioner kroner (inkludert en engangseffekt på pensjon) av en omsetning på 1,5 milliarder kroner.

Fjordland står blant annet for det meste av grøtsalget til Tine.

– Jeg tror grøttrenden vil fortsette, og jeg håper at produksjonen er stor nok, sier konsernsjef Refsholt.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Slik lager du Norges beste pizza
Med denne pizzaen vant Bodil Hasselknippe NM. Pizzaen fylles med en oljebasert saus med rosmarin, ost, chevre rullet i pepper, sprøstekt bacon, rødbetpesto, pinjekjerner, granateple og red rhubarb med granateple-eddik.
00:52
Publisert: