I flere år har Q-Meieriene økt salget med ti prosent og har med små steg tatt for seg fra Tines fat.

I fjor økte Q-Meieriene salget med over 200 millioner kroner.

– Etter 20 års kamp er Tine fortsatt superdominerende og er markant i alle sine kategorier. Den laveste markedsandelen er på 70 prosent. Selv om konkurransen er brukbar, så er vi fortsatt veldig svake sammenlignet med dem, sier Q-sjef Bent Myrdahl.

Veksten kommer til tross for en generell stagnasjon innen meierisektoren.

Folks melkeforbruk faller. Giganten Tine opplever fall i flere av sine store kategorier og jakter nå på effektiviseringstiltak.

– Utviklingen er bekymringsfull, men vi er inspirert til å gi gass. For det gir også mange muligheter.

Henter melken selv

Utfordreren Q-Meieriene møter konkurranse fra Tine i alle sine nøkkelkategorier.

– Alle produktkategoriene våre har vekst. Yoghurt vokser 23 prosent, mot et totalmarked som faller med 0,8 prosent, sier Kristine Aasheim som er nyansatt administrerende direktør for eierselskapet Kavli Norge.

– Hvorfor vokser dere mens Tine har stoppet opp?

– Hovedårsaken er hvordan vi jobber med forbrukerdrevne innovasjoner og får til relevante nyskapninger. Et eksempel er Pia Berg fra Randaberg som kom med ideen til nye Skyr luftig som er blitt en suksess.

Q-Meieriene er det eneste meieriet utenom Tine som har knyttet til seg egne melkebønder. De andre aktørene, som Synnøve Finden og Rørosmeieriet, baserer seg utelukkende på råvarer fra Tine.

Størst på melk

Q-Meieriene har en ambisjon om å ta 30 prosent av yoghurtmarkedet. Selv om de har utviklet suksessmerket Skyr, så har utfordreren fortsatt bare 13 prosent av totalmarkedet.

Det er på melk at Q-Meieriene har den sterkeste posisjonen med en markedsandel på 24,5.

– På konsummelk ser vi så vidt konturene av en konkurranse. Vi er flua som får elefanten til å danse, sier Myrdahl.

Presset kapasitet

I løpet av april skal Q-Meieriene ta en investeringsbeslutning om fabrikkutvidelse på Jæren. Q produserer også i Gausdal.

– Vi er i kapasitetstaket og dagens fabrikker går 24/7. Når kapasiteten må utnyttes så hardt, blir kostnadene høyere.

I en årrekke har meieriet eid av Kavli-fondet kjempet for rammevilkår for å sikre fremtidige investeringer og fikk gjennomslag for lik melkepris i 2017. Bunnlinjen økte fra 86 millioner i 2017 til 110 millioner i 2018.

Mens antallet norske melkebønder har gått ned år for år, så har Q-Meieriene en liten økning i sine rekker. 90 prosent av produksjonsvolumet dekkes med egne bønder, mens Tine råvare leverer resten.

– Det må være en konkurranse i råvaremarkedet med egne leverandører, sier Myrdahl.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Arthur Buchardt har bygget verdens høyeste hus i tre: – Dette her er ikke for pyser
03:52
Publisert: