– Det er jo veldig gøy, da – å ha en så stor rigg nesten inne på kontoret, sier Tor Henning Ramfjord (54) og gliser.

Utenfor kontorene til Global Ocean Technology (GOT) på Gismerøya like øst for Mandal sentrum ligger den oppjekkbare gigantriggen «Rowan Viking» på 110.000 kubikkmeter nylig utfylte steinmasser.

For Ramfjord er det en gammel kjenning. Han var selv om bord i riggen i 2010 da den ble levert fra Singapore-verftet Keppel FELS med boreutstyr fra National Oilwell Varco (Nov) og med seriegründeren Bjarne Skeie som kunde.

Da var oljeprisen på vei til nye høyder og optimismen stor. Fire år senere skulle det snu fundamentalt.

Opptur, krise og nytt eventyr?

Ramfjord fikk med seg hele oppturen mens han steg i gradene i Nov til han ble administrerende direktør i 2012. To år senere gikk oljeprisen til bunns, og høsten 2016 takket han for seg etter å ha nedbemannet Nov i Norge fra over 5000 til under 2000 ansatte.

– Det var veldig tøft, men jeg er glad jeg sto i det og ikke bare stakk av. Jeg opplever at det har gitt meg credit, sier Ramfjord.

Han tok på seg et kortvarig oppdrag for TTS før han i februar 2017 ble arbeidsledig og var veldig i tvil om hva han skulle gjøre mens han snekret ferdig badstuen hjemme.

– Da begynte jo saker og ting innen olje og gass sånn smått å bevege seg litt igjen, og tankene begynte å spinne rundt det å skape et nytt industriselskap. Jeg spurte Leif Hübert, som jeg kjente litt fra før, om han hadde lyst til å bli med på noe gøy. Omtrent samtidig ble jeg oppringt av Endre Glastad som ønsket noen råd i forbindelse med et kranselskap han var involvert i, og benyttet anledningen til å lufte noen tanker rundt dette. Høsten 2017 var begge med. Men vi hadde jo ingenting da selskapet ble etablert i november samme år med kun meg som ansatt.

Men så skulle oppkjøpene komme som perler på en snor vinteren etter.

– Alt har gått mye fortere enn jeg kunne drømme om. Men det skal bli større. Mye større, lover Ramfjord.

Produksjon av fiskebåter i datterselskapet Got Skogsøy er et viktig satsingsområde for Got-konsernet, sier Tor Henning Ramfjord.
Produksjon av fiskebåter i datterselskapet Got Skogsøy er et viktig satsingsområde for Got-konsernet, sier Tor Henning Ramfjord. (Foto: Tomm W. Christiansen)

Mer enn dobling

Eierne har så langt gått inn med vel 35 millioner kroner i egenkapital i Global Ocean Technology. Fjoråret endte solid i minus, men i år ligger konsernet an til å mer enn doble inntektene til 400 millioner kroner. Og fra juli har det også gått i pluss.

– Fjoråret var preget av etableringsfasen der mye handlet om å riste alt ut av skapene, og der kan du trygt si vi fant en del. Vi har fortsatt mye å ta tak i, men pilene peker klart i riktig retning. Mye handler om å skape en felles bedriftskultur, gå i takt, implementere felles forretningssystem og slike ting i et industrikonsern som tross alt består av selskaper som lå nede da vi overtok dem, sier Ramfjord.

– Om det var noe jeg lærte i min tid av toppsjefen i Nov, Pete Miller, så var det å brande alt under ett navn og skape familiefølelse og stolthet.

– Vi har nå etablert en robust industriplattform innenfor olje/gass og fiskeri, inkludert bygging av båter i datterselskapet GOT Skogsøy, og services. Vi har blant annet fått vår første ordre på en stor fiskebåt med vårt eget styringssystem basert på to 50-tommers skjermer der alt kan styres – med support fra land 24/7. Vi er godkjent for å sertifisere kraner og løfteutstyr og også båter opp til 15 meter og skal bli det samme for redningsutstyr og livbåter. Vi har etablert en rigghavn her på Gismerøya som også bidrar med masse arbeid til andre lokale bedrifter. Oppkjøpet av Båtservice har vært helt avgjørende for å få alt dette til; både selve lokasjonen og lange tradisjoner som båtbyggere, sier han. Det var blant annet Skogsøy som bygget fiskebåten «Trygg» for Kjell Inge Røkke.

Ikke noe skolelys

Global Ocean Technology-konsernet har gått fra null til 270 ansatte på 22 måneder og Ramfjord er klar på at det ikke er snakk om å bygge opp noe med sikte på kortsiktig salg. Ramfjord mener markedet både er nasjonalt og etter hvert også internasjonalt.

– Om fem år er jeg sikker på at vi i alle fall har passert milliarden i omsetning med god margin, sier Ramfjord.

Ramfjord sier det skal bli et betydelig maritimt senter for skip, offshore, fiskeri og oppdrett.

– Og for egen del er det litt som å komme hjem. Jeg kommer fra en shippingfamilie med en far som var skipsinspektør. Dessuten jobbet jeg en dag i uken i niende klasse på et lokalt båtbyggeri i Kristiansand. For jeg var ikke noe skolelys og ville mye heller jobbe med noe fysisk enn å sitte på skolebenken.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.