Fra basen i Fredrikstad har Wik & Walsøe designet porselen- og glassprodukter som markedet har tatt imot med åpne armer. Selskapet fikk gjennombrudd med skogens engler – med eget alveservice og blomstervaser.

Og i fjor nådde selskapet all-time high med en omsetning på 29,5 millioner kroner og et resultat før skatt på syv millioner.

Bestilte dobbelt

Eieren selv takker en konkurs og håndteringen av den for storsalget.

– Mye av årsaken til den sterke omsetningsveksten i fjor skyldtes konkursen av den sørkoreanske containergiganten Hanjin Shipping. Hele vår nye kolleksjon «Julemorgen» var rammet av konkursen. Produktene var på båtene som ikke ble lasset og losset. Det var uvisst om og når vi kunne få varene, sier Walsøe.

Etter en kort betenkningstid tok hun og ledelsen i selskapet en beslutning som fikk store positive følger.

– Vi besluttet å bestille hele partiet på nytt for å sikre oss at varene kom frem før julesalget startet i butikkene. Mye av varene var forhåndssolgt så vi måtte levere, sier Walsøe.

Så viste det seg at partiet med Wik & Walsøe-produktene fra den konkursrammede lasten likevel kom frem i tide til julesalget.

– Den første lasten ble 14 dager forsinket, og vi rakk å oversende produktene til butikkene. I slutten av november kom den andre lasten og sendte butikkene ekstra påfyll av vårt nye servise. Og i midten av desember var vi i praksis utsolgt av «Julemorgen». Da hadde vi solgt dobbelt så mye som antatt. Det var jo hyggelig.

– Så du kan takke containerkonkursen for storsalget?

– Ja, det var hell i uhell. Samtidig er det helt urealistisk at en ny porselenskolleksjon skal slå så godt an som det «Julemorgen» gjorde. Det pleier å ta litt tid før salget eventuelt tar av, sier Walsøe.

Traff julefølelsene

Hun har selv designet «Julemorgen».

– Jeg brukte tre år på ideen med serviset. Målet var å få folk til å kjøpe noe annet enn det tradisjonelle til julehøytiden. For å lykkes må man treffe folks julefølelser.

– Og den traff du?

– Ja, jeg gjorde faktisk det.

Hun etablerte selskapet i 2006 sammen med Ragnhild Wik. Målet var blant annet å skape et norsk varemerke innen porselensdesign. I 2011 var selskapet en gaselle – et vekstselskap som hadde vokst fra 1,1 million i omsetning i 2007 til 9,1 millioner kroner for regnskapsåret 2010. Selskapet har vært gaselle fire ganger etter hverandre.

I 2014 besluttet gründerne å gå hver sin vei. Walsøe kjøpte ut Wik og beholdt merkevarenavnet.

Etter et lite tilbakesteg i omsetningen har Wik & Walsøe fortsatt sterk vekst. Fra 2015 til 2016 var omsetningsveksten på 39,7 prosent og resultatet økte med 160 prosent.

Høye mål

Walsøe satser på et godt julesalg også i år.

– Vi har kjøpt inn varer av «Julemorgen» i år som tilsvarer en vekst på mellom 20 og 25 prosent sammenlignet med fjorårets salg. Mens salget i første halvår var litt svakere enn ved samme periode i fjor, har salget hittil økt. Så jeg er usikker hvor mye vi vil omsette for i år.

Designeren har mål om fortsatt vekst.

– Vi nådde nesten 30 millioner i 2016. Så det er vel på høy tid å legge planer for å kunne nå 50 millioner kroner, sier Walsøe.(Vilkår)

Fem råd til gründere
– Du får helt sinnsykt mye trøbbel om du ikke gjør det.
01:50 Min
Publisert: