I reklamefilmselskapet Motion Blurs lokaler er det høyt under taket og graffiti på veggen.

Den fargerike veggkunsten er laget av regissør Joachim Rønning under eget utdrikningslag. Like høy stemning var det ikke i selskapet på vårparten ifjor.

- I mars stoppet det helt opp. Det var ikke en eneste telefon. Det var til å bli paranoid av, sier Motion Blur-sjef Espen Horn.

Han eier selskapet sammen med Harald og Veslemøy Zwart og regissørduoen Roenberg - Joachim Rønning og Espen Sandberg, mest kjent for å ha regissert suksessfilmen «Max Manus».

Toget stagnerte

For to år siden vant Motion Blur sølvløve i Cannes for Hydro-filmen der teknisk anlagte unger får et tog til å gå i loop, regissert av nettopp Roenberg. Dengang håvet Motion Blur inn kreative priser og leverte svært solide overskudd.

- Da er det lett å bli mett av dage, og det ble vi også, sier Horn.

Så kom finanskrisen, og i 2009 gikk både omsetning og lønnsomhet litt ned. Krisen tatt i betraktning er Espen Horn tilfreds med en omsetning på 43,4 millioner kroner og et overskudd før skatt på 4,7 millioner.

- Hver gang det er en krise i denne bransjen, klages det om hvor ille det er. Men vår bransje trenger kriser for å få nødvendig avskalling, utskiftning og nytenkning. Under en krise må alle strekke seg litt lenger, og man får tid til å tenke over hva man egentlig driver med. I tillegg styrker dette det kreative produktet, og man må levere litt bedre enn før, sier Horn.

Sa for lite nei

Ifjor merket han i likhet med andre filmprodusenter at reklamekjøperne kuttet budsjettene og presset prisene.

- Folk underbyr hverandre for å få oppdrag. Men hvis du hele tiden gjør ting billigere og raskere, begynner du å gå på akkord med det du står for. Man må tørre å si nei, og vi sier fremdeles nei til oppdrag. Vi er aldri bedre enn den siste filmen vi gjør, uansett, sier Horn.

Produsenten innrømmer at selskapet ifjor burde sagt nei oftere enn det faktisk gjorde.

- Det er bedre å spise knekkebrød og suge på totten enn å senke kvaliteten, sier Horn.

En stor filmjobb for Statoil, med å lage en lang rekke filmvarianter til internt bruk og presentasjoner, var blant det mest spektakulære oppdragene ifjor. Selskapet laget også en dukkefilm for NSB og filmer for blant andre Rimi, Subaru, Nutrilett og Toro. Blant de nyeste filmene er arbeider for Yt, Maarud og Brilleland.

- I første kvartal i år hadde vi 11,5 millioner i omsetning. Det er en veldig god start.

janne.johannessen@dn.no(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.