Pressefotografenes klubb kårer hvert år «Årets bilde». Fredag kveld stakk frilansfotograf Brian Cliff Olguin av med den gjeve prisen for 2018 med bilde som skildrer fattigdommen i Norge.

«Årets bilde vokste på juryen underveis. Da det skulle avgjøres, var det kun ett bilde som kunne vinne, og dette ble enstemmig vedtatt av årets jury», skriver blant annet juryen i sin begrunnelse.

I begrunnelsen heter det at fotografen viser ulikhetene i Norge.

«Han våger å gå inn i det sårbare. Ulikhetene i det norske samfunnet ser oss i øynene på en ekstremt verdig måte. Man skal virkelig forholde seg til situasjonen hans. Det er tydelig at fotografen har en sosial agenda, og har gått grundig til verks. Fotografiet har en tidløshet over seg, det kunne vært for hundre år siden, men det er det altså̊ ikke. Dette er Norge i vår tid.»

Dagens Næringsliv stakk av med fem priser under fredagens utdeling. Se bildene her:

1. pris «Nyhet utland»

Andre Liohn, Dagens Næringsliv

Venezuelas krise: De døde plyndres, og de syke får ikke hjelp. Millioner flykter fra korrupsjon, vold, sult og en av de verste økonomiske krisene i moderne historie. Den pågående økonomiske og humanitære krisen er den verste i Venezuelas historie.

En venezuelansk migrant ber i natten, på vei mellom Pacaraima og Boa Vista i det nordlige Brasil.
En venezuelansk migrant ber i natten, på vei mellom Pacaraima og Boa Vista i det nordlige Brasil. (Foto: Andre Liohn)
Økonomien har gått til helvete, det finnes ikke kontanter. Bare gull, sier mekanikeren Enrique Pacheco som i mange år jobbet i gullgruvene. I 12 år har han levd med en infeksjon og svulst i ansiktet som kunne vært fjernet med kirurgi. Men det cubansk-drevne sykehuset i Tumeremo har ikke utstyr eller medisiner til å hjelpe ham.
Økonomien har gått til helvete, det finnes ikke kontanter. Bare gull, sier mekanikeren Enrique Pacheco som i mange år jobbet i gullgruvene. I 12 år har han levd med en infeksjon og svulst i ansiktet som kunne vært fjernet med kirurgi. Men det cubansk-drevne sykehuset i Tumeremo har ikke utstyr eller medisiner til å hjelpe ham. (Foto: Andre Liohn)
En gruppe venezuelanske migranter på vei til Boa Vista, 200 kilometer fra grensen mellom Brasil og Venezuela.
En gruppe venezuelanske migranter på vei til Boa Vista, 200 kilometer fra grensen mellom Brasil og Venezuela. (Foto: Andre Liohn)
Fødeavdelingen på Ruiz y Paez sykehuset mangler vann, elektrisitet, medisiner og kirurgiske instrumenter. Antallet kvinner som dør i barsel er mangedoblet de siste årene.
Fødeavdelingen på Ruiz y Paez sykehuset mangler vann, elektrisitet, medisiner og kirurgiske instrumenter. Antallet kvinner som dør i barsel er mangedoblet de siste årene. (Foto: Andre Liohn)
Gruvearbeiderne i El Callao, Venezuelas gullhovedstad, er underlagt væpnede bander som samarbeider med hæren. Byen er en av landets farligste, hvor sivile, gruvearbeidere og urfolk jevnlig blir drept.
Gruvearbeiderne i El Callao, Venezuelas gullhovedstad, er underlagt væpnede bander som samarbeider med hæren. Byen er en av landets farligste, hvor sivile, gruvearbeidere og urfolk jevnlig blir drept. (Foto: Andre Liohn)
Den avdøde presidenten Hugo Chávez på fasaden til en boligblokk i en slum i Caracas. Regimet mener det allestedsværende blikket skal minne folket om deres ideologiske forpliktelser.
Den avdøde presidenten Hugo Chávez på fasaden til en boligblokk i en slum i Caracas. Regimet mener det allestedsværende blikket skal minne folket om deres ideologiske forpliktelser. (Foto: Andre Liohn)
En kraftig underernært 12-årig gutt på Ruiz y Paez-sykehuset i Ciudad Bolívar. Heller ikke på sykehuset finnes det mat. Pasientene får to skjeer ris per dag. Resten av maten må de skaffe selv.
En kraftig underernært 12-årig gutt på Ruiz y Paez-sykehuset i Ciudad Bolívar. Heller ikke på sykehuset finnes det mat. Pasientene får to skjeer ris per dag. Resten av maten må de skaffe selv. (Foto: Andre Liohn)
Gruvearbeidere i El Callao. I et land med verdens mest verdiløse valuta, kan noen gram gull bety forskjellen på liv og død. Tidligere ble gruvene i El Callao drevet av det statlige selskapet Minerven. Nå har en stor del av selskapets virksomhet kollapset og de illegale syndikatene har tatt over.
Gruvearbeidere i El Callao. I et land med verdens mest verdiløse valuta, kan noen gram gull bety forskjellen på liv og død. Tidligere ble gruvene i El Callao drevet av det statlige selskapet Minerven. Nå har en stor del av selskapets virksomhet kollapset og de illegale syndikatene har tatt over. (Foto: Andre Liohn)

Juryens begrunnelse: «En viktig fortelling fra et land som har gått fullstendig i stykker. Man kan se hvordan man lever i et land med en storslått drøm om sosialisme, hvor man nå̊ sitter på en sykehusseng som ikke engang har en madrass. Det er skrapet ned til ingenting. En historie som blir fortalt på en stillferdig måte, uten overdramatisering, men med en visuelt helhetlig språk.»

2. pris «Nyhet utland»

Jan Johannessen, Dagens Næringsliv

Da Sverige ble kastet ut i politisk kaos: Det var en skuffet stemning under valgvaken til Sverigedemokratenas lokallag i Södertälje, sør for Stockholm. Til tross for at partiet ble det tredje største i det svenske riksdagsvalget, hadde de fått færre stemmer enn forventet. I tillegg var det tydelig at partiet fortsatt ikke ville bli invitert med inn i regjeringsdiskusjonene av de andre partiene.
Da Sverige ble kastet ut i politisk kaos: Det var en skuffet stemning under valgvaken til Sverigedemokratenas lokallag i Södertälje, sør for Stockholm. Til tross for at partiet ble det tredje største i det svenske riksdagsvalget, hadde de fått færre stemmer enn forventet. I tillegg var det tydelig at partiet fortsatt ikke ville bli invitert med inn i regjeringsdiskusjonene av de andre partiene. (Foto: Jan Johannessen)

Juryens begrunnelse: «Et godt eksempel på å prøve å fange noe annerledes i en valgsammenheng. Bildet viser hvordan Sverigedemokraterna har satt Sverige på hold fordi ingen vil ha dem med inn i Riksdagen. Menneskene på bildet personifiserer historien og skaper et dobbeltbunnet bilde.»

2. pris Åpen Klasse

Knut Egil Wang, Dagens Næringsliv

På raggerstevnet Wheels & Wings drømmer unge svensker seg tilbake til det bensinluktende 50-tallet.

Ordet raggar betyr å sjekke damer.
Ordet raggar betyr å sjekke damer. (Foto: Knut Egil Wang)
Raggerkulturen var egentlig en protestbevegelse på 50-tallet, men så har raggingen bare blitt værende.
Raggerkulturen var egentlig en protestbevegelse på 50-tallet, men så har raggingen bare blitt værende. (Foto: Knut Egil Wang)
Burnout. Nå i farger.
Burnout. Nå i farger. (Foto: Knut Egil Wang)
«En bil er ikke sint på deg. En bil er aldri forbanna. Jeg vil være ragger til jeg dør.» Carl Holmqvist (17).
«En bil er ikke sint på deg. En bil er aldri forbanna. Jeg vil være ragger til jeg dør.» Carl Holmqvist (17). (Foto: Knut Egil Wang)
Burnout-konkurransen i Falkenberg sentrum er et av høydepunktene under stevnet.
Burnout-konkurransen i Falkenberg sentrum er et av høydepunktene under stevnet. (Foto: Knut Egil Wang)
Ebba Lindberg og en Cadillac på Circle K.
Ebba Lindberg og en Cadillac på Circle K. (Foto: Knut Egil Wang)
Hver raggarbil har sin egen klubb. Bilen tilhører Screwdriver Cruisers, sjåføren Göteborgklubben Sölve. Festen i bilen har vart i mange timer allerede.
Hver raggarbil har sin egen klubb. Bilen tilhører Screwdriver Cruisers, sjåføren Göteborgklubben Sölve. Festen i bilen har vart i mange timer allerede. (Foto: Knut Egil Wang)
Veronica Antonsson og Nicklas Gren har innredet både leilighet, bil og piknikkbord som om de levde på 40-tallet. Til Wheels & Wings på Falkenberg kommer de med to barn og en Chevrolet Stylemaster anno 1948.
Veronica Antonsson og Nicklas Gren har innredet både leilighet, bil og piknikkbord som om de levde på 40-tallet. Til Wheels & Wings på Falkenberg kommer de med to barn og en Chevrolet Stylemaster anno 1948. (Foto: Knut Egil Wang)

Juryens begrunnelse: «En cinematisk, vakker serie. Fra den rosa røyken, til kvinnen som lener seg på bilen i motlys. Den er klassisk fotografert og det virker som man er i en annen tid. Men det er jo Sverige.»

3. pris «Klima og Miljø»

Ørjan Ellingvåg, Dagens Næringsliv

Lakenskrekk: Flere hundre kvadratmeter av Rhonebreen i Sveits er dekket av hvite, enorme flislaken. Flisteppene er med på å bremse opp smeltingen av isgrotten, som er levebrødet til mannen bak flisteppene. Philipp Carlen er fjerde generasjons istunnelbygger på breen. I de senere år har han sett flere og flere turister komme for å se den døende isbreen før den forsvinner helt. Teppene han bruker er med på å kjøle ned breen og dempe effekten av solen, men han innser at det er en tapt kamp. Innen 2090 vil de fleste av isbreene i alpene være forsvunnet som følge av global oppvarming.
Lakenskrekk: Flere hundre kvadratmeter av Rhonebreen i Sveits er dekket av hvite, enorme flislaken. Flisteppene er med på å bremse opp smeltingen av isgrotten, som er levebrødet til mannen bak flisteppene. Philipp Carlen er fjerde generasjons istunnelbygger på breen. I de senere år har han sett flere og flere turister komme for å se den døende isbreen før den forsvinner helt. Teppene han bruker er med på å kjøle ned breen og dempe effekten av solen, men han innser at det er en tapt kamp. Innen 2090 vil de fleste av isbreene i alpene være forsvunnet som følge av global oppvarming. (Foto: Ørjan F. Ellingvåg)

Juryens begrunnelse: Dette bildet viser en desperat handling, en ytterste konsekvens av skadene vi mennesker påfører verden rundt oss. Teppene som dekker til breen minner om et likklede, eller en grav. Det peker fremover, mot hvordan verden vil bli.

3. pris videoreportasje / dokumentar på under 30 minutter

Øyvind Elvsborg, Dagens Næringsliv

Sissel Berdal Haga (78) har vært samboer med Olav Thon (95) i over tyve år. Da hun gikk av med pensjon som tingrettsdommer begynte hun sin andre yrkeskarriere.

Det begynte med Olav Thons lue. Så fikk hun designansvaret for hele hotellkjeden
Se
07:11 Min
Publisert:

Juryens begrunnelse: «Et kjendisportrett som kommer mye nærmere enn vi er vant til, og som dessuten evner å ta vare på viktige bikarakterer i et relativt kort format. Billedspråket er delikat, og samspillet mellom bilde og kommentar gir fin fremdrift i fortellingen. Dette er en fargerik og oppløftende reportasje som viser en annen side av alderdom enn den vi vanligvis ser i nyhetsbildet.»(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.