Klasseselskapet DNV GL (tidligere Veritas) ga i 2017 KMN Helge Ingstad nytt klassesertifikat fram til 2021. Godkjenningen kom etter en 5-årskontroll gjennomført i 2016.

I Havarikommisjonens foreløpige rapport om ulykken ble det avdekket at de hule propellakslingene førte til at vann raskt kunne spre seg. Forsvarsdepartementet mener DNV GL burde avdekket dette, skriver Teknisk Ukeblad.

På dagen ett år etter ulykken ble stevningen sendt. Rettssaken ble i vår stanset i påvente av en endelig rapport fra Havarikommisjonen. Ny tid for hovedforhandlingene i Oslo tingrett er satt fra 21. september til 29. oktober neste år.

Kommunikasjonssjef Chalotte Bjørn i DNV GL – Maritime Nord-Europa bekrefter stevningen til Teknisk Ukeblad. Hun forklarer at klasseopptaket er basert på tegninger og informasjon som de mottok fra Forsvaret.

– Vi har gått grundig gjennom saken og mener kravet er grunnløst. Det foreligger ikke noe ansvarsgrunnlag, og det er heller ingen årsakssammenheng mellom det klasseopptaket DNV GL hadde ansvaret for og Helge Ingstads forlis og påfølgende tap, skriver hun.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.