Som det første heldigitale «museet» i Norge, ble det spart på lite da The Viking Planet åpnet dørene i Oslo i juni. Senteret kan skilte med blant annet virtual reality (VR), spillefilm og andre interaktive, digitale vikingopplevelser, til den nette sum av 40 millioner kroner.

For å finansiere dette har daglig leder Rasmus Ramstad i The Viking Planet fått lånefinansiering både fra banker og Innovasjon Norge – men også 14,7 millioner fra en rekke profilerte investorer som skipsreder Trygve Seglem, Per G. Braathen, eier av det svenske flyselskapet BRA, Nadir Nalbant, som er tidligere mobil-gründer og styreleder i boligalarmleverandøren Homely og Sandefjord-ordfører og Jotun-arving Bjørn Ole Gleditsch.

«Tror det er penger å hente»

– Vi har alltid vært fascinert av hva man har fått til med romertiden, men vi synes jo vikingene er det store, og det bør kunne ha et like stort potensial, sier Runar Eidsaa, rådgiver i Gleditschs investorfirma, Bog Invest.

Investor Runar Eidsaa (til venstre) fra BOG Invest og Rasmus Ramstad, administrerende direktør i The Viking Planet i Oslo sentrum.
Investor Runar Eidsaa (til venstre) fra BOG Invest og Rasmus Ramstad, administrerende direktør i The Viking Planet i Oslo sentrum. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Eidsaa er klar på at de har gått inn i prosjektet for å tjene penger, og mener bruken av teknologien på senteret er noe som taler for internasjonal suksess, så vel som nasjonal.

– Vi investerer ikke i noe bare for å være snille, men fordi vi tror det er penger å hente. Vi ønsker oss bærekraftige investeringer, med et godt team bak. Det er det her, sier han.

Selv kaller han det «profitt for purpose».

– Det må være noe som gir aksjonærene lyst til å investere mer i norsk kultur rettet mot utlandet, og dette er en måte å gjøre det på, sier han.

Kulturell «edge»

Ifølge The Viking Planet-sjefen, Rasmus Ramstad, kom hele ideen til det digitale vikingmuseet fra initiativtagere på Vestlandet, som i utgangspunktet ønsket seg en utendørs vikingpark, ikke ulik Tusenfryd.

– Da jeg og mine partnere ble koblet på begynte vi å tenke på om det var en annen måte å gjøre dette på, i stedet for en tradisjonell temapark, forteller han.

En diskusjon var nemlig om det var mulig å gjøre en vikingopplevelse til noe fremtidsrettet, og med Ramstads bakgrunn som konsernsjef for filmdistributøren SF Studios ga det derfor mening å sentrere opplevelsen rundt noe filmrelatert.

– Underholdningskonsepter som dette, med en kulturell «edge», som synliggjør Norge på kartet, synes vi det er tøft at noen tør å satse på. Vi så allerede før det åpnet, og før vi kom i kontakt med Rasmus, at dette har potensial, sier Runar Eidsaa.

Ut i verden

Daglig leder Ramstad forteller at de allerede ser på muligheten for å ekspandere til internasjonale markeder, og oppgir at han har vært i kontakt med folk fra land som USA, Kina og Russland.

Han sier at planen er å ekspandere utenlands allerede neste år. Da vil senteret i Oslo i tillegg nyte godt av den svært viktige kundegruppen som er cruiseturister om sommeren.

Også Eidsaa er optimistisk med tanke på ekspandering av prosjektet, og sier skalerbarheten på senteret gjør det lett å flytte «utstillingen» til andre steder i verden.

– Jeg mener dette er et seriøst og godt forsøk på det å få norsk kultur ut i verden. Å ha et prosjekt som er sentrert rundt teknologi og underholdning, basert på vår kultur, tror jeg det både kan være penger i, men også danne et grunnlag for andre kulturelle innholdskonsepter som vi kan få ut i verden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.