Torsdag fikk et foreløpig ukjent antall Nordea-kunder en e-post som tilsynelatende så ut til å være fra banken. I e-posten blir kundene oppfordret til å oppgi kontonummer, samt kontrollnummer (CVV-kode) på baksiden av sitt bankkort, dersom de ikke ønsker at kontoen skal bli sperret.

Imidlertid har Nordea aldri sendt ut en slik mail, og gikk fredag kveld ut på Facebook og advarte kunder.

– Vi vil minne alle på at vi aldri ville bedt deg oppgi full kortinformasjon, utløpsdato eller CVV-kode via e-post eller telefon, skriver banken.

Innlegget har rundt klokken 20.30 fredag kveld fått opp mot hundre kommentarer, der kunder har delt skjermdump av svindelmailen.

Synne Ekrem, kommunikasjon- og pressesjef i Nordea, bekrefter til DN at flere kunder torsdag fikk en e-post hun beskriver som et «klassisk svindelforsøk».

– Kunder hadde fått beskjed om at kontoen deres blir sperret dersom de ikke oppgir kontonummer og kontrollnummer på bankkortet innen 29. februar.

Ekrem hadde fredag ikke et fullstendig tall på hvor mange som har fått svindelmailen, men sier at hun tror det kan være en del, ettersom banken har fått flere hundre henvendelser fredag på om e-posten er reell.

– Hva gjør dere for å få stoppet utsendelsen av disse e-postene?

– Siden vi ikke vet hvem som står bak er det ikke så mye vi får gjort, annet enn å aktivt informere kundene, sier Ekrem. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.