Mandag sendes byrådets forslag til forskrift for elsparkesykler ut på høring. Blant annet foreslås stans i utleie mellom 1 og 5 på natten alle ukedager, samt bruk av digitale soner hvor det enten blir forbudt å bruke syklene eller er begrensninger på hastighet.

– Det er positivt at byrådet endelig tar grep, men dersom forslaget blir stående, vil det være en katastrofe for hundretusenvis av dem som bruker elsparkesykkel, sier Christina Moe Gjerde, Voi-sjef i Norge, til NTB.

– Uforståelig tak

– Taket på 8.000 elsparkesykler virker uforståelig. Byrådet bør heller gjennom anbud begrense antall utleiere og stille krav til at elsparkesyklene er i bruk og ikke står stille. 50 prosent av Vois elsparkesykler blir brukt mer enn ti ganger om dagen, fortsetter Gjerde.

Hun mener tallet på sykler kan reduseres med en tredel uten at det går utover tilbudet – dersom «solide utleiere gjør jobben sin».

Utleiere får ansvar

I forslaget heter det også at utleierne får ansvaret for å fjerne, flytte og rydde elsparkesykler som hindrer fremkommelighet. Dette gjelder om syklene er utenfor den tildelte sonen, som det etter planen skal være fire av.

Byrådet foreslår også at uteleierne skal betale gebyr for dekning av kommunens utgifter for administrasjon og tilrettelegging for utleie.

I tillegg må bilen som brukes i driften, være utslippsfrie. Det kravet er foreslått å gjelde fra 1. april 2023.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.