– Vy ønsker å tilby et forbedret tilbud på nattogene og jobber nå med alle detaljene for å få dette på plass. Sitte/liggevogn er ikke anskaffet enda, så endelig løsning er ikke klar.

Det sier Gina Scholz, kommunikasjonssjef i Vy persontog til NRK.

Da Vy sikret seg rettighetene til å kjøre Bergensbanen og Vossebanen tidlig i desember 2019, ble det klart at selskapet skal betale staten 2,2 milliarder kroner for eneretten til å kjøre på de to banene.

Samtidig ser Vy for seg at de skal ha rundt 5,2 millioner reisende med fjerntog, og 3,2 millioner med lokal- og regiontog innen 2031. For å nå målet, som det er blitt sådd tvil om er realistisk, innfører selskapet nå kombinerte sitte/liggevogner på alle tog mellom Oslo og Bergen.

Det var NRK som først omtalte saken.

Pluss erstatter Komfort

I tilbudet skriver Vy at slike vogner er vanlig ellers i Europa, og at de skal komme i tillegg til de vognene som allerede finnes i dag.

Statskanalen har fått innsyn i Vys tilbud til Jernbanedirektoratet, hvor det også går frem at togene skal oppgraderes, blant annet med «en slags førsteklasse», som Vy selv kaller Pluss. Der skal det være mer komfortable stoler, funksjonelle bord og et nytt sofaområde, skriver NRK.

– Det er ikke førsteklasse, men et oppgradert produkt som skal erstatte dagens Komfort på Bergensbanen. Vi må komme tilbake med endelig prisfastsettelse for Pluss-billetter. Det vil være en prisdifferanse mellom normalklasse og Pluss, naturlig nok, siden dette er et oppgradert produkt, sier Scholz.

I tillegg skal oppgradering av det trådløse nettverket om bord, samt en underholdningsportal for reisende være på plass i løpet av 2021.

Ønsker billettsamarbeid

Det er allerede kjent at Vy skal øke antall avganger til seks om dagen på Bergensbanen. Vy mener at tiltaket, som vil gi en to timers frekvens på morgen og ettermiddag, legger til rette for vekst og videreutvikling av toget, skriver NRK.

I tillegg til de oppgraderte vognene ønsker Vy også å etablere billett-samarbeid med andre kollektivselskaper og togoperatører. Tanken er at man skal kunne reise fra for eksempel Kristiansand til Bergen på én billett. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.