I DN 10. januar ber Marianne Klausen, advokat og leder for felles klagenemnd, studentene tenke seg om. Hun advarer mot konsekvensene ved å bli tatt i fusk. Vi mener hun for ensidig legger hele problemet hos studentene.

Vi er enig i at fusk er en uting og at studentene har et selvstendig ansvar for å følge regler og retningslinjer. Konsekvensene av å fuske er, og skal være store. Slik prorektor ved NHH Malin Arve påpeker i et intervju med Finansforbundet, må dette problemet likevel angripes fra flere sider.

Klausen peker på at «påstått villfarelse sjelden fører frem», og at studenten må holde seg oppdatert på regelverket. I vår kom endringene på kort varsel, som i resten av samfunnet. I høst var de bare dårlig forberedt. På samme måte som studentene skal ha et ansvar for å holde seg oppdatert på stadig skiftende regler, gjerne fra eksamen til eksamen, har det ikke fått konsekvenser for lærestedene at de ikke har fulgt med i timen. Mange studenter gikk inn i sin første eksamensperiode, men virket likevel ikke å være de som var dårligst forberedt.

Vår frykt er at vi er på vei inn i nok et semester hvor eksamen kommer minst like overraskende på undervisere som studenter. Kravet om forutsigbarhet må være et minimum.

Ved å flytte en skoleeksamen til nett er det ikke bare eksamensvaktene som blir borte. Eksamen skal ikke bare være en test i kunnskap, men også en forberedelse på det som kommer etter og vise evne til anvendelse. Mye av problemet kunne vært fjernet ved å tillate hjelpemidlene som nå er tilgjengelig for studenten. Selvfølgelig med justering av oppgavetekst og ikke minst vurdering.

Bruk av semesteroppgaver og prosessevaluering er andre måter å løse eksamensfloken på og samtidig redusere risikoen for fusk. Dette krever at utdannelsesstedene må starte planleggingen tidlig. Hverken forberedelse eller planlegging av eksamen blir bra med skippertaksmetoden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.