Det finnes arbeidsledige som trenger jobb, men også bedrifter som mangler ansatte.
Ubalansen i det norske arbeidsmarkedet er stor og strammer seg til. Flere bedrifter sliter med å få tak i arbeidskraften de trenger, samtidig som arbeidsledigheten er høyere enn før pandemien.
Flere ledere jeg snakker med, forteller om utfordringer med å finne de rette menneskene til ledige stillinger. Alle bransjer er rammet, og it-bransjen er intet unntak.
Kampen om de beste utviklerne utspilte seg tydelig på Nordic Developer Conference, som ble arrangert i Oslo 3.–5. desember. Der forsøkte både tech-start-ups og mange av de største selskapene i Norge å vinne oppmerksomheten til besøkende.
Gratis tatovering og morsomme gadgets skulle lokke potensielle ansatte, som allerede drukner i jobbforespørsler og tilbud om høyere lønn. Det er definitivt de ansattes marked nå.
Bak dette ligger en oppfatning om at it-ansatte kun tenker på lønn og stort sett er likegyldige til hva de jobber med. Det er klart at lønnen er viktig og at etterspurt kompetanse skal belønnes.
Jeg kjenner meg likevel ikke igjen i påstanden om at lønnen er det som avgjør valget av arbeidsgiver. Snarere tvert imot.
Nordmenns forhold til jobb har endret seg betydelig de siste årene. De har krevd – og vil kreve – at arbeidsplassene utvikler seg i takt med de ansattes forventninger. I mange år var jobbsikkerhet det viktigste. Nå betyr de samlede betingelsene i form av lønn, frynsegoder og ikke minst fleksibilitet mye mer.
Min erfaring er at individuell lønn og karriere ikke lenger er det viktigste. Ansatte ønsker å jobbe i team som er med på å utgjøre en forskjell, som ikke bare er synlig på selskapets bunnlinje. Vi ser en helt ny generasjon som vil være med på å endre verden gjennom jobben. De vil utvikle seg og samtidig ha et godt privatliv.
På Island har forsøk med firedagersuke økt både produktiviteten og velvære blant ansatte. De to siste årene har selskaper i hele verden måttet skape helt nye samarbeidsformer.
Sakte, men sikkert har vi lært oss hvordan vi må kompensere for en manglende fysisk dimensjon.
For en arbeidsgiver handler det nå mer om hvem man kan hjelpe den ansatte til å bli. Selvrealisering skal skje på flere plan enn bare gjennom lønn og karriere, og derfor må selskaper i mye større grad fokusere på arbeidskultur. Dette er en utvikling som har pågått en stund, men som også har eskalert under pandemien.
Pandemien har lært oss at livet handler om mer enn bare jobben. Derfor er virksomheter i hele verden i full gang med å gjenoppfinne hvordan man skal jobbe. Det er en viktig og nødvendig omstilling for å sikre seg arbeidslivets største talenter i tiden fremover.
Når alle kandidater tilbys høye lønninger, er det arbeidskulturen og meningen med jobben som avgjør hvem talentene velger. Pandemien har gitt arbeidslivet nye teknologiske muligheter og skapt en utvikling som er spennende. Derfor er det også på tide at bedrifter tilpasser seg medarbeidernes unike behov, og ikke omvendt.
God arbeidskultur er ikke noe man skaper over natten. Kultur skapes, endres og utvikles over tid. Det er opp til bedriftenes ledere å legge til rette for dette. Selskaper som forstår at man må imøtekomme den enkeltes behov vil også skaffe seg en konkurransefordel i rekrutteringsfasen.
I Cisco blander jeg meg ikke i hvordan de ansatte organiserer sin egen arbeidshverdag. De kan gjerne se Netflix eller leke med barna i hagen i løpet av arbeidsdagen. Jeg er opptatt av resultater og at medarbeiderne trives i jobben sin.
Mange kolleger har hatt hjemmekontor i snart to år og ønsker å fortsette med det. Dette gjelder helt sikkert ansatte på andre arbeidsplasser også. Selskaper må derfor tenke nytt innen HR, rekruttering, mental helse, it-sikkerhet og ikke minst hvordan egen forretningskultur må tilpasses en ny og hybrid virkelighet.
Det finnes nesten like mange modeller for dette som det finnes medarbeidere.
Jeg mener at fremtiden er hybrid og individorientert. Selskaper som evner å integrere dette i egne virksomheter, vil stå sterkest i kampen om de mest ettertraktede kandidatene. Ledere i dag må derfor akseptere at vi ikke lenger kan kontrollere alt. Samtidig må vi bygge tillit i egne rekker på et helt nytt nivå.
Vi må la medarbeidere få styre sin egen arbeidshverdag.
Nordmenns forhold til jobb har endret seg betydelig de siste årene
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.