Norge står midt i en alvorlig krise, kanskje den største siden annen verdenskrig. Dugnadsånd er viktig. Som NRKs Lars Nehru Sand uttalte tidligere i uken: Nå blir alle ordene fra 17. mai taler stresstestet. Dette er også syretesten for bedrifters samfunnsansvar. Mange skryter av CSR – Corporate Social Responsibility – i sine årsrapporter. Nå er tiden her for å vise at det er mer enn ord.

Jeg bor i Shanghai og har vært gjennom Kinas korona-krise. Med hjelp fra hele samfunnet har man klart å stoppe viruset, og etter fem uker i stillstand var de fleste steder utenfor Hubei-provinsen på vei tilbake til normalen. Myndighetene har vært tydelige og strenge, folk har holdt seg hjemme, og bedriftene har bidratt der de har kunnet.

I Norge ser jeg at flere mindre bedrifter allerede er i gang med viktige tiltak: kolonial.no har ansatt permitterte fra hoteller for å hjelpe med vareutlevering. Kahoot tilbyr sin premium-løsning gratis for lærere og elver, og Confrere jobber på spreng for å hjelpe leger online.

Men hvor er de store bedriftene?

Jeg har kontaktet flere ledere i større norske bedrifter og spurt hva de gjør. De svarer at de ansatte er i karantene. Jeg håper inderlig at CSR-kapittelet i årsrapporter for 2020 vil være fulle av gode historier. For Norges del.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.