Forbrukerne har rett til å betale med kontanter skriver Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet i DN lørdag – og går med det baklengs inn i fremtiden.

Tilsynet vil tvinge et utvalg av fysiske butikker og tjenestetilbydere å ta imot kontanter når for eksempel nettbutikker slipper kostnaden. Hvorfor skal en frisør eller sykkelutleier være påtvunget kontanter, mens sparkesykkelutleieren slipper?

Det er en rar forskjellsbehandling av like virksomheter som ikke burde være mulig.

I Sverige har det i praksis vært mulig for virksomheter å si nei til kontanter siden 1980-tallet. Det betyr ikke at kontanter har forsvunnet fra det svenske samfunnet. Kontantandelen er høyere der enn i Norge. For eksempel tar 98 prosent av svensk dagligvarehandel imot kontanter. Men kontantfriheten har gitt virksomheter med høy ransrisiko eller lav kontantomsetning mulighet til å takke nei til kontantbetaling, så lenge det markeres tydelig.

Forbrukertilsynets praksis er konkurransevridende og neppe hensiktsmessig for forbrukere på lang sikt. Veien fremover er å sikre at det er tydelig at alle private virksomheter selv får bestemme om de skal ta imot kontanter eller ikke. Det vil gi et incentiv til utvikling av betalingstjenester som oppfyller virksomhetene og forbrukernes behov.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.