I Bertel O. Steen har vi, som importør av ni bilmerker, behov for å kommentere de råd om elbilmarkedsføring som Christopher Mortensen fremsatte i innlegg i DN 16. januar. Han påstår at de store bilprodusentene bremser utviklingen på elbil. Sannheten er at bilprodusentene gjennomgår stor omstilling og teknologisk transformasjon. Reuters skrev denne uken at verdens største bilprodusenter vil bruke 2500 milliarder kroner på batterier og elbilproduksjon.

Mortensens merkevareråd til bilimportører og forhandlere er å droppe å markedsføre diesel- og bensinbiler og kun presentere drømmebilen som kommer om et par år. Det er noen haker ved rådet: Det overser mange kunders behov i dag. De som trenger en stor bil med hengerfeste og ikke har råd til å betale nærmere en million, mangler for tiden de gode elektriske bilene.

Vi forvalter lister med 10.000 ivrige elbilkunder, og som importør er vi prisgitt fabrikkenes tidsplan og tildeling. Underveis melder vi tydelig fra til våre fabrikker om forrykende elbilsalg og særnorske tilstander og gjør alt som står i vår makt for å sikre elbiler til norske kunder. Men for å forstå ubalansen i det norske markedet må man innse at Norge utgjør kun 0,2 prosent av verdensmarkedet, altså forsvinnende lite for produsentene i Tyskland, Frankrike og Korea.

EU har bestemt at alle bilprodusenter som selger biler i Europa må ha et gjennomsnittlig CO2-utslipp på 95 gram i 2021. For å få snittet ned blir produsentene nødt til å ha null- og lavutslippsbiler i porteføljen fra 2020. Bilprodusentene har derfor et laserfokus på 2020 for å nå de tøffe målene. Takket være norsk elbilpolitikk ligger Norge an til å havne langt innenfor, med rundt 68 gram/km i 2019. Sett med norske øyne skulle vi gjerne sett at EU-kravet slo inn tidligere.

Vi er midt i et teknologiskifte, og som bilimportør må vi både vinne ventelistekampen på elbiler og selge nye, sikre biler med utslippsgjerrig forbrenningsmotor og avansert renseteknologi.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les Mortensens innlegg her: Kampen om elbilistene