I kronikken «Skyggesiden av den norske elbilsuksessen» i DN 10. mai skriver Eirik Foss Stene i Fremtind Forsikring og Mathias Juell Johnsen i Skift at vi ligger langt bak våre naboland i gjenbruk av bildeler. Årsaken skal være at elbilprodusentene nekter verksteder å sette inn brukte deler.

Dette er helt feil.

Gjenbruk er bedre enn gjenvinning. Det er vi i Bilimportørenes Landsforening (Bil), som representerer bilprodusentene i Norge, helt enige i. Derfor er det viktig at alle parter – importører, verksteder, biloppsamlere, forsikringsbransjen og forbrukerne – jobber målrettet for å øke gjenbruken av brukte deler.

En god start vil være hvis Fremtind forsikring tilbyr sine kunder ulike forsikringsalternativer der kundene kan velge brukte deler i bytte mot en lavere forsikringspremie.

Ut over en prinsipiell enighet om gjenbruk, inneholder innlegget fra de to i Fremtind og Skift en rekke feil og sammenblandinger. Før det første er de aller fleste biler som vrakes i Norge, gamle og mette av dage. Den gjennomsnittlige levealderen for norsk bil er over 18 år, mot cirka 15 år i EU. Men selv på så gamle biler blir deler som kan gjenbrukes tatt ut og videresolgt av biloppsamlere på nettsteder som Bruktdel.no og Finn.no.

Påstanden om at verkstedene ikke vet hvordan de skal få tak i brukte deler, er således underlig. I 2020 ble hele 700 elbilbatterier omsatt til gjenbruk via Autoretur-systemet.

For det andre, hvis nyere biler vrakes, er det forsikringsselskapene som tar denne beslutningen som en del av skadeoppgjøret. Her kan forsikringsselskapene som eier vraket, helt klart bli flinkere til å gjenbruke/selge de delene som ikke er skadd. Vi og biloppsamlerne i Autoretur-systemet bidrar gjerne til det. Reparasjon av elbilbatterier vil også redusere mengden batterier til gjenvinning.

For det tredje går det et viktig skille mellom gjenbruk av karosseri/motordeler og gjenbruk av elbilenes høyenergibatterier. Skadede batterier kan være svært brannfarlige og de må derfor underlegges en grundig kontroll før de gjenbrukes i en bil eller i annen anvendelse, som for eksempel i forbindelse med solpanelanlegg. Her er ikke dagens system godt nok.

Skadede batterier kan være svært brannfarlige og de må derfor underlegges en grundig kontroll før de gjenbrukes

Svært mange elbilbatterier tas ut av kondemnerte skadebiler for videresalg uten tilstandsrapport før videresalg.

EU jobber nå med å utarbeide regler for tilstandskontroll før gjenbruk, men EU-kvernen maler sakte. Norge har en svært mye høyere elbilandel enn resten av Europa, og vi må derfor få på plass et eget kontrollsystem lenge før EU-reglene er klare. Gjenbruk av skadede batterier som ikke er kontrollert, kan få fatale konsekvenser i form av branner om bord i en ferge, i en tunnel eller i et parkeringshus. Jeg håper forsikringsbransjen er med oss i dette arbeidet.

For det fjerde, alle nye biler som selges i Norge har en garantitid på fem til åtte år, avhengig av merke. Bilfabrikkene har således tatt på seg et betydelig ansvar på vegne av kundene, som kundene viser at de setter stor pris på. Det sier seg selv at det er umulig for en bilprodusent å garantere for brukte deler man ikke kjenner forhistorien til. Dette gjelder uavhengig av bilens drivlinje.

Vi har ingenting imot at forsikringsbransjen tar i bruk brukte deler, så lenge de da også overtar garantiansvaret.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.