Ask Helseth, service designer, Scandinavian Design Group

Mandag presenterte Elon Musk enda en drøm for fremtiden, og nok en gang sliter folk med å ta ham på alvor: I 2020 skal vanlige folks Teslaer kunne kobles til Teslas nettverk og fungere som selvkjørende taxier når eieren selv ikke bruker bilen.

Eksperter på området mener at Tesla er mye lengre fra selvkjørende biler enn mandagens presentasjon gir inntrykk av. Nylig lærte vi at Ruters forsøk med selvkjørende biler på Fornebu skapte «farlige situasjoner hver dag», og ulike fagmiljøer forteller oss at fullstendig autonome biler er minst fem år frem i tid siden det er mange problemer som ikke er løst.

For eksempel er det å ta av en vei til venstre uten trafikklys vanskelig for robotene. Det samme er dårlig og inkonsistent merking på veiene, dårlige kjøreforhold og en hel haug med andre elementer som mennesker prosesserer instinktivt og effektivt.

Musk bruker ofte teknologisk sensasjon presentert som vitenskapelige magi. Det var det vi fikk servert mandag. På den andre siden er det nærliggende å påpeke at han tilsynelatende leverer på løftene sine. Kanskje ikke innen samme tidsramme som han først sier, men verden har nå sett tekniske mirakler som raketter som lander etter en svingom i rommet og vi har fått Model 3 som knuser salgsforventningene.

For å gjøre mening av det vi hører om Musks robottaxier, er det viktig å se at Musk sannsynligvis er den lederen i verden som best representerer et håp for en fremtid gjort bedre med teknologi. Det er den fremtiden folk selges nå og den har stor gjennomslagskraft. Folk får lettere med seg sensasjonelle, teknologiske fremskritt enn den faglige kritikken og skepsisen som kommer i kjølvannet.

Folk vil ta del i endringen og kjøper både bilen, håpet og opplevelsen som kommer med den.

Viktigst på mandag var likevel at Musk gir folk veldig gode grunner til å kjøpe Tesla nå. Et ellevilt verdiforslag ble presentert: Kjøp en Tesla og tjen opptil 30.000 dollar i året på å leie den ut til flåten av robottaxier. I løpet av et år eller to skal du altså kunne tjene inn hele kostnaden ved bilen og etter det er det bare å se på bilen som kjører inn og ut av oppkjørselen mens pengene renner inn på kontoen.

Et annet poeng som Musk selger er noe mange allerede tenker: Bilen burde ikke være et produkt – det bør være en tjeneste. Vi har allerede mobilitetstjenester, Hyre og Nabobil er to eksempler her i Norge, men selv for disse selskapene og deres kunder er de operative kostnadene høye og dermed oppleves kostnaden per tur ganske høy.

Teslas tjeneste endrer hele regnestykket, og det er faktisk så godt for bileieren at vi regner det for sannsynlig at Tesla selv kommer til å eie de fleste bilene tjenesten tilbyr til folk som ikke eier.

Hvis robottaxiene faktisk ruller ut av norske garasjer og det blir en tjeneste som mange nok bruker, er det viktig å forstå hva som kommer til å endres. Relasjonen mellom forbruker og leverandør er ett slikt forhold: Byttekostnaden mellom tjenester er mye lavere, og det stilles det helt andre kvalitetskrav til alle ledd i tjenesten. Renhold, betaling, vedlikehold, trygghet og datasikkerhet er disipliner som Tesla må mestre da.

Å lage tjenester har mange flere bevegelige «deler» som ikke alltid er best løst av ingeniører. Kommunikasjon av innovasjon er et eksempel noe man gjerne ikke vil at tallknusere eller programvareingeniører skal tukle med.

At Tesla velger å kalle dette for «robottaxier» er kontroversielt og interessant. Andre aktører har unngått robotbegrepet og kalt det for «autonome biler» eller «selvkjørende biler. For er det egentlig kalde, upersonlige roboter vi vil ha til å kjøre barna våre til skolen? Har vi kommet så langt at roboter er stuerene, trygge og gode beskrivelser på maskinene som skal ta oss til fremtiden?

Vi er ikke overbevist ennå, men er det noen som kan selge oss robotdrømmen, så er det Elon Musk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.