Boligpolitikken svikter sårbare barnefamilier

Det er bred enighet om at fattige barnefamilier bør prioriteres i boligpolitikken. Dagens praksis gjør det stikk motsatte.

Våre forskningsresultater viser at langt flere barnefamilier burde fått bostøtte, og at de som får, får for lite, skriver forfatterne.
Våre forskningsresultater viser at langt flere barnefamilier burde fått bostøtte, og at de som får, får for lite, skriver forfatterne.Foto: Gabriel Aas Skålevik

Det er en kjerneoppgave i boligpolitikken å hjelpe husstander med lave inntekter til å skaffe seg og fastholde en tilfredsstillende bolig. Inntektsfattige barnefamilier bør være en høyt prioritert gruppe.

Dårlige og ustabile boforhold har negativ innvirkning på barns oppvekstvilkår som igjen gir økt sannsynlighet for helseproblemer, lavere utdannelsesnivå og svakere arbeidsmarkedstilknytning senere i livet.

Kim Christian AstrupFoto: OsloMet

Den statlige bostøtten er i dag det viktigste virkemiddelet for at også folk som tjener lite skal bo trygt og godt. Ordningen administreres av Husbanken. Så langt i år har 144.000 husstander mottatt bostøtte, hvorav 45.000 barnefamilier.

Axel West PedersenFoto: OsloMet

Allikevel gir våre forskningsresultater grunnlag for å hevde at langt flere barnefamilier burde fått bostøtte, og at de som får, får for lite. Ordningen er spesielt utilstrekkelig i Oslo og de andre store byene, hvor boligprisene er høyest og utfordringene med opphopning av dårlige levekår størst.

Dagens ordning opererer med tak for hvor høye boutgifter en husstand kan få hjelp til å dekke. Boutgiftstakene skal sørge for at bostøtten kun går til å dekke det det koster å oppnå en rimelig boligstandard for den aktuelle husstanden. Vår forskning viser at takene i dag generelt er for lave, og at gapet opp til hva det faktisk koster å dekke de reelle leieprisene for en rimelig bolig, er størst for barnefamiliene i storbyene.

For familier med barn bør dagens tak etter våre anslag oppjusteres med 38 prosent i de største byene utenom Oslo, og med hele 55 prosent i Oslo.

Når boutgiftstakene ikke reflekterer barnefamilienes reelle boligbehov og hva det koster å bo i en nøktern bolig i dagens boligmarked, oppfyller ikke ordningen målsetningen om å hjelpe inntektsfattige barnefamilier til å oppnå stabile og gode boforhold.

Det andre hovedproblemet med dagens bostøtteordning er knyttet til prøvingen mot inntekt som skal sørge for at støtten treffer husstander med dårlig økonomi. Jo høyere inntekter husstanden mottar fra andre kilder, desto lavere blir bostøtten. Dagens regler for avkortningen av bostøtten mot andre inntekter er problematiske – av flere grunner.

Reglene er kompliserte og vanskelige å forstå for mottagerne, og avkortningen er til tider så bratt at det svekker incentivene for mottagerne til å skaffe seg inntekter gjennom arbeid.

Et ekspertutvalg om barn i fattige familier foreslo nylig å bøte på dette ved å la barnefamiliene som mottar bostøtte, få beholde støtten uavkortet i et halvt år, selv om deres inntekter skulle øke. Vi vil imidlertid peke på en annen alvorlig svakhet ved dagens system for inntektsprøving av bostøtten: Den tar ikke tilstrekkelig hensyn til forskjellene i inntektsbehov mellom små og store husstander.

For å avgjøre om en husstand er fattig eller ikke, må man ta hensyn til at inntektsbehovene øker når det bor flere voksne og barn i husstanden. Ifølge EUs fattigdomsindikator er inntektsbehovet til en familie på to voksne og tre barn 2,4 ganger større enn behovet til en enslig person. Der fattigdomsgrensen i 2022 gikk ved en inntekt etter skatt på 264.800 kroner for en enslig person, gikk den tilsvarende grensen ved 635.500 kroner for en familie med to voksne og to barn.

Reglene for inntektsprøving av bostøtten bygger på helt andre forutsetninger. De antar at en familie på to voksne og tre barn bare trenger 1,58 ganger så mye inntekt for å oppnå samme levestandard som en person som bor alene.

I 2023 gikk den maksimale inntektsgrensen for å motta bostøtte for en familie på fem i Oslo ved 540.000 kroner i bruttoinntekt. Det er langt under fattigdomsgrensen for denne familietypen. Og siden denne familien typisk vil betale en god del i inntektsskatt, er gapet opp til fattigdomsgrensen i realiteten enda større.

Inntektsprøvingen av bostøtten er altså spesielt streng for store barnefamilier, og så streng at ordningen ikke er relevant for barnefamilier selv om deres inntekter ligger langt under EUs fattigdomsgrense.

Den kraftige underdimensjoneringen av boutgiftstakene og den strenge inntektsprøvingen av bostøtten er problematiske hver for seg. Samlet sett medfører de at sårbare barnefamilier i storbyene sviktes av bostøtteordningen.

Misforholdet mellom mål og midler i dagens boligpolitikk tilsier at regjeringen bør gjennomføre en omfattende reform av bostøtteordningen slik at den langt bedre enn i dag ivaretar behovene til sårbare barnefamilier.

Publisert 7. October 2024, kl. 06.46Oppdatert 7. October 2024, kl. 06.46
BoligBoligpolitikkFamilieBarn