Mangelen på elbiler er i ferd med å snu personbilmarkedet på hodet. 40.000 kunder står på venteliste for elbiler her i landet. Flere skal det bli.

Morgendagens bransjevinnere er de som vinner ventelistene.

DN skrev forrige uke om hvordan norske bilimportører blør i vente på flere elbiler. Bilkundene er blitt notorisk illojale, og veien til merkebytte er kortere enn noen gang. Det må forhandlerne utnytte. Handlingsvinduet er på tre-fire år, til tilbud og etterspørsel er normalisert.

Til tross for dette prioriterer majoriteten av bilforhandlere fortsatt «fossilpushing» i sin markedsføring. Det kan bli en dyr strategi og en tapt mulighet til å bygge merkevare.

Hver tredje solgte bil er en elbil og andelen øker raskt. Omstillingen til en utslippsfri bilpark er en historisk mulighet for bilbransjen, men bilforhandlerne i Norge har et problem. Kun Nissan, Tesla og en håndfull kinesiske produsenter er i gang med fullskala produksjon av elbiler.

De fleste store bilprodusentene bremser utviklingen som best de kan.

Derfor ble 2018 et kriseår for norske bilimportører. Salget av dominerende merker som Mercedes, VW og Toyota har bremset fullstendig opp, til fordel for utfordrermerker med elbiler på lager.

Bilforhandlerne i Norge må nå ta et viktig valg. Prakke på nordmenn hybridbiler vi egentlig ikke vil ha, eller selge listeplass for elmodellene som kommer om et år eller to?

Bilkjøpere er konservative. Vi har tradisjonelt likt å velge samme merke som sist. Nå råder rene unntakstilstander. Folk som aldri har vurdert annet enn tyske biler kaster seg rundt for å få tak i en elektrisk Kia. Frankofile bilkjøpere lovpriser sin nye Nissan Leaf og nøkterne høyskolelektorer kjøper amerikanske muskelbiler fra Tesla.

Merkevarekampen har flyttet seg fra showroom til ventelistene.

Merkevareeffekten av å ha forhåndsbooket en bil er fantastisk. Som kjøper mottar vi all markedsføring med et smil om munnen og sluker alt som skrives om bilen vi aldri har sett. Selv har jeg stått på liste for den nye Teslaen i to år. I mellomtiden har jeg kjøpt en annen bil, men det er Teslaen som er premien. Ventebilen, en fantastisk god bil det også, er og blir bare en ventebil.

Norge er et marked for store biler, og kun Tesla, Audi og Jaguar har per i dag et el-tilbud til det norske suv-markedet. Men nesten alle de ledende aktørene får levert store, attraktive elbiler om et år eller to. Forutsetningen for å vinne kundene i et marked der alt flyter, er å vinne ventelistene. Det er sunn merkevarestrategi å selge selskapets drømmebil, fremfor ventebilen. Det vil koste på bunnlinjen i 2019, men for dem som våger å ta en posisjon nå, vil det betale seg mangegangeren årene etter.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

DNs Osman Kibar: Derfor ber de antatte kidnapperne om utbetaling i kryptovalutaen Monero
02:52 Min
Publisert: