Synnøve Finden snakker til bonden slik foreldre snakker til små barn og blander samtidig inn en rekke faktafeil i DN 24. januar. Scandza-direktør Oraug-Rygh skriver at hvis regjeringen ønsker at bøndene skal selge mer melk, ja så må de ikke lytte til Tine.

Dette er både arrogant og urimelig. Tine er bonden – bonden er Tine. 9000 av oss over hele landet både eier og styrer. Synnøve Finden mener altså at man ikke skal lytte til oss om det som angår vårt eget liv og virke, noe som faller på sin egen urimelighet.

Men påstandene stopper ikke der.

«Løsningen for det norske meierimarkedet er mer konkurranse, ikke at Tine har monopol»

Definisjonen på et monopol er en markedssituasjon der det på tilbudssiden bare finnes én selger eller produsent. Tine har 40 prosent av plassen i butikk på ost, og 68 prosent på drikkemelk. I flere av områdene, og hos landets største kjede, er vår andel under 50 prosent.

«Problemet er de skjeve rammevilkårene som Tine ønsker å forsterke»

Vi ønsker konkurranse og vi ønsker like vilkår, ikke omvendt. Noe Oraug-Rygh bekrefter i like etterpå; tiltakene må forsterkes.

«Dersom Synnøve Finden får rettferdige rammevilkår, vil vi kjøpe mer norsk melk …»

De betaler i praksis fem prosent mindre for melken enn Tine, grunnet et særtilskudd på 27 øre. Dessuten er det liten tvil om at Scandza ser på melkeprisen som en ren utgift og ikke har interesse av langsiktighet for meg og mine kolleger.

Alle har rett til egne meninger, men ikke sine egne fakta. Dette handler om at Tine-bonden bør få slippe å subsidiere konkurrentene våre.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.