Pandemien er en «force majeure» – en uforutsett, utenfra gitt hendelse som ingen av partene kan lastes for eller avverge. Flyselskapene har like lite som kundene skyld i kanselleringene.

Ifølge kjøpsloven §27 og §40 setter en «force majeure» – «hindring utenfor selgerens kontroll» – inngåtte avtaler ut av kraft. Det normale er da at alle parter må bære sine egne tap. Ingen av partene kan med rimelighet kreve at den andre, i tillegg til å lide egne tap, skal erstatte motpartens.

Allikevel har myndighetene og flyselskapene i EU og i Norge kommet til at billettene skal refunderes. Det kan neppe forklares på annen måte enn at flyselskapene, til forskjell fra passasjerene, ikke har stemmerett.

De aller fleste som har bestilt og betalt en flybillett, tåler å tape pengene. I motsatt fall ville de neppe hatt råd til å bestille reisen. For flyselskapet, derimot, vil en full refusjon dreie seg om milliarder av kroner – kanskje nok til at selskapet, til tross for all hjelp fra myndighetene, til slutt går over ende.

Det fremstår som urimelig når flyselskapenes kunder ikke er tilfreds med en tilgodelapp («voucher»), men krever kontant ytelse fra et selskap som helt uten skyld er brakt til randen av konkurs. Enda mer urimelig er det når Forbrukerrådet vil sette statens maktapparat inn på den ene siden i denne tautrekkingen.

Det er i det lange løp heller ikke i forbrukernes eller flypassasjerenes interesse. Dersom SAS og/eller Norwegian bukker under, er det ikke minst kundene som vil få svi, gjennom dyrere og dårligere flyrutetilbud. Alle kundekrav mot selskapet vil bli slettet, også bonuspoengene.

Flyselskapene har sittet bemerkelsesverdig stille i båten. Jeg har ikke hørt noen av dem fremføre de argumentene jeg nettopp har servert. De har fått betydelig hjelp fra skattebetalerne og vokter seg nok for å fremstå som umusikalske i en nasjonal krisesituasjon.

Forbrukerrådet og kundene gjør seg fortjent til liten ære ved å dytte flyselskapene utfor stupet. Å si ja takk til en tilgodelapp ville være et mer passende bidrag til den nasjonale dugnaden.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.