Regjeringen har foreslått å innføre Lov om god handelsskikk i dagligvaresektoren, og det er tverrpolitisk enighet om behovet. Stadig tilbakevendende konflikter kan unngås dersom forretningsforholdene er basert på redelighet, forutsigbarhet og lojalitet. I DN 27. januar fremstiller Virke Servicehandel det som om loven vil føre til et papirvelde og «en sikker død» for små aktører.

Bondens marked er den viktigste salgskanalen for småskalaprodusenter i Norge. På våre markeder over hele landet møtes kunder og bønder. I tillegg selger flere av våre medlemmer varer til butikker og annet.

Bondens marked mener det er viktig at også de små aktørene omfattes av loven. De som skal selge 100 glass honning eller et lite volum spekemat til sin lokale kjøpmann, har minst like stort behov for forutsigbarhet, tydelig risikofordeling og regler for delisting som de større leverandørene.

Erfaringene viser at dette ikke alltid har gått knirkefritt.

Nettopp derfor er det viktig at de kan henvende seg til dagligvaretilsynet, og da må de omfattes av loven. Kravet i lovforslaget lar seg løse med enkle standardkontrakter og er en sikkerhet for begge parter dersom det skulle oppstå uenighet.

I Storbritannia har en tilsvarende lov ikke blitt noe papirvelde, og den har hatt god effekt.

Istedenfor å villede medlemmene om hvor vanskelig det vil bli å oppfylle loven, kan Virke tilby standardkontrakter som gjør det enkelt for medlemmene å tilby ryddige avtaler med sine leverandører.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.