Jeg kom tuslende inn i Kodaks enorme resepsjon – på størrelse med den største salen i Oslo rådhus – den dagen for over 20 år siden. Der fikk jeg utdelt nøklene til min egen firmabil, før jeg ble tatt med videre til Kodaks egen bilvask, svømmebasseng og til slutt vårt private legekontor. Et overveldende førsteinntrykk for en fersking i arbeidslivet. Her kunne jeg virkelig trives, tenkte jeg.

På denne tiden var Kodak verdens mest anerkjente varemerke, som tjente mer penger enn noe annet selskap i verden. Problemet var at vi ansatte og ledelsen noen år etterpå stakk hodet i sanden, da vi ikke hadde noe tro på at kamerarullen ville bli digitalisert.

Som alle vet, tok vi feil. Kodak gikk konkurs og ble et kjent eksempel på hvor kort vei det kan være fra topp til bunn.

Michael Jacobs
Michael Jacobs (Foto: Fartein Rudjord)

Den tanken tror jeg streifet mange norske næringslivsledere da nyheten om at Amazon kommer til Norden omsider sprakk for få uker siden.

Når Amazon-monsteret nå, etter den kommende etableringen i Sverige, er nærmere å gjøre sitt inntog i Norge enn noen gang, så blir det en formidabel oppgave for norske varehandelsaktører å opprettholde – og enda vanskeligere å øke, sitt netthandelsvolum. Det er det ingen tvil om.

Men jeg synes det blir for bombastisk umiddelbart å slå fast at norske varehandelsaktører «har sovet i timen», slik professor Peder Inge Furseth gjør til DN 4. august, uten å gå noe særlig inn på hva de skulle gjort annerledes. Han levner norske nettbutikker nærmest ingen sjanse, og nøyer seg med de relativt vage rådene om at de må «skjerpe seg» og «satse nå».

Gjennomgangsmelodien har vært den samme i flere andre medier etter at nyheten om Amazons Sverige-etablering sprakk: Norske aktører er nærmest dømt til å tape. Det blir for enkelt, mener jeg.

Inntoget av Amazon i Skandinavia og Norge har vært en ventet begivenhet i lang tid før det ble en realitet. Så kan man spørre seg hvorfor de velger å gå inn akkurat nå, når langt flere aktører er bedre rigget for netthandel enn før koronapandemien brøt ut.

Det er nok fordi enda flere skandinaver nå også er mer mottagelige for å handle det meste på nett, kombinert med at Amazon nettopp grunnet sin topp moderne it-infrastruktur og ekstraordinære utnyttelse av data har lite å frykte hva gjelder konkurranse fra lokale aktører. De vet at de vil spise markedsandeler raskt.

I noen av verdens mest folkerike land, som India, Brasil og Tyrkia, har selskapet i løpet av kort tid klart å bli blant de to til tre mest populære netthandelsaktørene, mens det i Mexico er den ledende netthandelsaktøren. I viktige europeiske markeder som Tyskland og Storbritannia anslås det at Amazon har en markedsandel på henholdsvis over 30 og nesten 50 prosent.

Nå står altså Sverige for tur, og trolig Norge innen veldig kort tid. Da handler det om omstilling, og at alle varehandelsaktører som ser for seg videre eksistens, nå legger sine investeringer i det som har gjort at Amazon de siste årene har kunnet erobre marked etter marked: it-infrastruktur og utnyttelse av data.

Som Elkjøp-sjefen også er innom i sitt DN-innlegg 5. august, så offentliggjorde Abelia, NHOs forening for kunnskaps- og teknologibedrifter, resultatene av sitt omstillingsbarometer i juli. Rapporten slår fast at Norges omstillingsevne er svekket sammenlignet med situasjonen i tidligere utgaver av rapporten.

Så hvordan kan virksomhetene selv være med på denne oppbyggingen?

Jo, det mener jeg ekspertgruppen som i april overleverte rapporten «Datadeling i næringslivet» til distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland er svært konkrete på. Innen utgangen av året skal Hellelands departement være ferdig med en stortingsmelding om datadrevet økonomi og innovasjon.

I rapporten blir det tydelig hva norske netthandelsaktører nå må gjøre for å yte Amazon best mulig motstand: «De aktørene som best evner å utnytte data til å levere verdiøkende produkter og tjenester til lavest mulig kostnad vil vinne, på bekostning av etablerte aktører,» heter det i innledningen.

Men det er selvfølgelig lettere sagt enn gjort.

Likevel mener jeg de følgende fire stegene er en forutsetning for å lykkes for netthandelsaktørene:

  • Riktige data: Finn ut hvilke data som gir best innsikt i kjernevirksomheten.
  • Kontinuerlig tilgang: Finn ut hvordan du kan få oppdatert tallene kontinuerlig.
  • Handling: Finn ut hvordan du best deler dataene i organisasjonen og legger til rette for at flere kan handle basert på innsikten de gir.
  • Ha kundereisen i sentrum hele tiden: Skaff deg brukergrupper som kan gi tilbakemelding på opplevelsen, nye funksjoner de ønsker, og gjør det enkelt – samtidig til en unik opplevelse å handle digitalt. Dann interne grupper på tvers av marked, it, forretningen etc. som kan jobbe med å finne frem de beste løsningene basert på kundetilbakemeldinger.

Bruker du tid på å finne gode svar på de fire punktene, så er det en veldig god start på veien mot suksessoppskriftens viktigste ingrediens: Datadrevet innovasjon.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.