Amazon Prime er verdens mest vellykkede abonnementskonsept og er den delen av Amazon konseptet som norske bedrifter vil få størst problemer med å matche. Om de ikke tar grep innen kort tid.

Prime-abonnementet var i sin tid et av de virkelig store risikoprosjektene for Amazon. Internt var det flere som mente at Prime-abonnementet kunne knekke hele selskapet, men programmet og navnet ble lansert med Jeff Bezos som drivkraft allerede i 2005. Amazon ga den gangen fra seg store inntekter knyttet til selve distribusjonen, mot et løfte om gratis levering for Prime abonnenter. Mot at de betalte 79 dollar per år for abonnementet.

Siden den gang har Prime abonnementet blir bygget ut, og inkluderer nå Prime Video, Prime Music, Prime Reading og datalagring. I tillegg til gratis levering på alt du kjøper. Det anslås at det er over 100 millioner Prime abonnenter i USA.

I et marked nærmere oss, Tyskland, er det nå 17 millioner Prime abonnenter, noe som utgjør rundt 45 prosent av alle tyske husstander.

Tyske konsumenter betaler bare 7,99 euro pr måned for Prime. For dette beløpet får de gratis ekspresslevering i hele Tyskland, levering samme dag i de 20 største tyske byene og levering innen to timer i München og Berlin. Pluss unikt produsert innhold i Prime Video, musikk, bøker og lagring. Og ekstra gode tilbud.

Om man tenker seg at Amazon oppnår en tilsvarende dekning i Norge, vil Prime få 1,2 millioner abonnenter. Fire ganger flere enn det VG+ har i dag.

Det er dette som kommer til å bli tilbudt norske konsumenter, og som er en utfordring som må møtes av norske bedrifter.

Og ja, Prime-abonnementet virker. Det anslås at 70 prosent av Amazons omsetning kommer fra Prime-medlemmene. Prime-abonnenter kjøper for 2,4 ganger mer enn ikke abonnenter. Abonnentene handler også fra et bredere spekter av sortimentet.

Erfaringer fra prosjekter som vi i Subscrybe har gjennomført, viser at også i Skandinavia gir abonnementskonsepter i detaljhandelen økt kundelojalitet, økt kjøpsfrekvens, økt handlekurv og kundevekst. Ofte som en konsekvens av at abonnementskonseptene gir god tilgang til kjøps- og adferdsdata som brukes i dialog og produktutvikling.

I vårt naboland Danmark, er det en rekke store bedrifter som allerede har utviklet forskjellige abonnementskonsepter, for å oppnå det samme som Amazon har oppnådd gjennom Prime-abonnementet, som Matas, Interflora og Sunset Boulevard. I USA planlegger Walmart et Prime-abonnement. I Norge er det få som har fått øynene opp for muligheten som ligger i denne type konsepter.

Kampen står om å vinne kundenes lojalitet og lommebok. Taperne kommer til å bli dem som møter Amazon ut ifra en ren transaksjonstenkning.

Så hvem vet, kanskje din neste «binge-watching» serie blir en Elkjøp – original?(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.