Min mor på snart åtti år har fått et brev fra DNB om å legitimere seg på nytt for å bruke sin BankID. I brevet står det tre forskjellige metoder for å gjøre dette.

Den første metoden innebærer at man har en ny og fancy telefon, Ipad og stort tålmod. Dersom du er så uheldig at du har en android-telefon som er noen få år, virker ikke denne bruksanvisningen.

Min mor falt av lasset da hun skjønte at hun skulle fikle med både Ipad, sin Samsung-telefon og pass, og det ble ikke bedre av at en enerverende dame i DNBs video sa at dette var så enkelt.

Neste alternativ er å ringe banken for å få tilsendt en melding i innboksen på din side i banken. Å ringe banken krever stor tålmodighet, ha god nok hørsel til å kommunisere med datarobot som stiller spørsmål som du må svare på med enstavelser. Ikke hensiktsmessig for en eldre dame som hører dårlig og må tenke seg om og spørre opp igjen.

Med litt hjelp fra yngre krefter kom hun endelig frem til et levende menneske som lovte å sende en melding, slik at hun kunne laste opp bilde av sitt pass. Utfordringen er at meldingen aldri kom. Da fikk hun heller ikke hjelp til å laste opp bilde.

Det siste alternativet er ifølge brevet å ringe og booke time i den lokale banken. Igjen, med litt hjelp av yngre krefter ringte hun DNB for å booke time. Etter nok en gang ventetid på vel en halvtime kom hun igjen til et levende menneske, og fikk beskjed om at det ikke er nødvendig å booke time. Det var bare å møte opp. Hvorfor sto det ikke i brevet?

Mors lokale bank er 140 km unna, hun er avhengig av offentlig kommunikasjon og har heller ikke all verdens helse.

Bankdirektørene burde, før de ruller ut nye løsninger og krav, tatt en realitetsvurdering og fått på ett plass et system som er enkelt og kan brukes både på Android og Iphone uten problemer. BankID-appene er for umodne og prosessene blir for komplisert for store kundegrupper.

Banken gjør seg alt for utilgjengelig for kunder som ikke har telefon med rett teknologi eller bor på et annet sted enn i de store byene. Den bør ta ansvar for alle sine kunder og komme med bedre løsninger.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.