Kanskje har du tenkt det selv om ferien står i fare, om ikke er i hvert fall sjansen stor for at du har lest det i kommentarfeltene. Den gamle storheten SAS står på vaklende grunn, og en pilotstreik kan i verste fall velte selskapet slik vi kjenner det i dag. Tilbake står investorer, styreledere og ikke minst reisende. Men ikke mindre fortvilende for de ansatte, som gjerne har investert godt og vel halve livet i en kjær arbeidsplass.

Med vekkerklokken satt til klokken halv fire, går de gjennom folketomme gater for å rekke første flytog – slik at du skal rekke det du skal. Bursdager, julaftener og konfirmasjoner tilbringer de på hotell, slik at du skal kunne tilbringe slike dager med dem du er glad i.
Mine gamle kolleger i SAS elsker jobben sin, og de gjør hver dag sitt absolutt ytterste for at du skal være i trygge hender og komme deg effektivt dit du skal.

Derfor vet jeg veldig godt hvor mye det koster dem å nå varsle streik. Men strikken er blitt tøyd for langt. Flesteparten av de 550 pilotene som ble sagt opp i 2020 får ikke jobbene tilbake, fordi SAS har opprettet nye datterselskaper hvor nye, billigere ansatte overtar jobbene deres. Nå flyr de på det samme rutenettet, men med nye fly som de oppsagte ansatte ikke har lisenser til å fly. De må søke på sine gamle jobber – for så å få en kald skulder og avslag tilbake.

Når selskapet nå er desperat etter å spare penger, har pilotene tilbudt å gå ned fem prosent i lønn, redusere stillingen til 80 prosent i lavsesongen på vinteren, og tilbudt SAS å jobbe 60 timers arbeidsuke.

Motkravet er at selskapet slutter å ansette til lavere vilkår i de nye datterselskapene SAS Link og SAS Connect. Men pilotenes lojalitet til selskapet er umulig for SAS å gjengjelde, og da står vi her.

La oss håpe at selskapet innen 29. juni forstår at uten menneskene er ikke SAS mer enn et antall tonn med aluminium, litt blåmaling og tre bokstaver.

Les også: Hvem vil investere i SAS når pilotene velger verst mulig tidspunkt for streik?

Jeg er oppriktig stolt av å ha fløyet med disse fantastisk kunnskapsrike, dyktige menneskene som kjenner hvert et nes i inn- og utland. Nå setter de egen arbeidsplass på spill, for å sikre en bærekraftig arbeidsplass hvor deres etterkommere kan ha trygge jobber også i årene som kommer.

Dette er min hyllest til SAS-piloten, for i min bok er det nettopp det motsatte av å være en egoist som bare tenker på seg selv.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.