I en ellers interessant artikkel om avgiftsregimene som kan og bør velges av norske politikere for å sikre balanse mellom avkarbonisering og transportkomfort, kommer Bård Bjerkholt inn på elbilers egnethet i norsk geografi og klima. Han berører ikke hva som skal til for å oppnå at alle velger nullutslippsbiler, og gjentar myter om elbilenes svakheter, men legger til at om vinteren blir kald nok vil elbilers batterier gi null strøm og forhindre bruk. Hans erfaring er sikkert riktig referert.

Mange av oss har erfart at også bensin- eller dieselbilen ikke vil starte om vinteren. Men det skyldes jo feil ved den enkelte bil: Bensinbiler som er riktig vedlikeholdt starter hele året, uansett temperatur.

Under iskalde forhold fungerer også en elbil utmerket. Den starter lettere, blir raskere varm og har høyere komfort enn bensinbilen. Elbilers problem under iskalde forhold er imidlertid at deres rekkevidde reduseres betraktelig– ned mot halvering sammenlignet med sommerforhold.

Spørsmålet som en bilkjøper imidlertid må stille seg, er om den reduserte rekkevidden under ekstremforhold likevel er tilstrekkelig.

Min egen erfaring med to generasjoner elbiler er at selv forrige generasjons-, de som har praktisk rekkevidde ned under 10 mil under ekstreme vinterforhold, meget vel kan brukes også til lengre reiser da: Det finnes ladestasjoner ganske tett selv på den norske landsbygda.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.