Det er dagens siste flyvning fra Oslo til Kristiansund. Været på Kristiansunds lufthavn Kvernberget er dårlig. Det er redusert sikt i snøbyger.

Vinden blåser fra 220 grader med en styrke på 46 km/t med gust opp til 64 km/t. Rullebaneretning er 250 grader. Banen er glatt, men friksjonen er innenfor minsteverdiene.

Kapteinen har 20 års erfaring med flyvning i Norge vinterstid. All denne erfaring med tyngre jetfly (minst 120 passasjerer). Han tjener 1,2 millioner året. Bak i kabinen sitter det 130 passasjerer.

Kapteinen får rullebanen i sikte fra 200 meters høyde over havet, hvilket vil si 140 meter over rullebanen. Med sin hastighet på 250 km/t så vil de lande om 30 sekunder. Mørket og snøværet gir ett visuelt bilde av en rullebane som kan være vanskelig å tolke. Alle lysene får rullebanen til å se ut som en øy omgitt av mørke. Flyet hiver på seg. Hastighetsmåleren gir store utslag i pluss og minus med sekunders mellomrom. Kapteinen parerer med «throttle» (gass) og ror. Sidevinden må også kompenseres for.

Dette er en uhyre krevende landing, men kapteinen har hundrevis av krevende landinger vinterstid i sin loggbok, og han har fløyet inn til Kristiansund noen dusin ganger før under kraftig vestavind.

Kapteinen lander. Alle er fornøyde.

Samme scenario. Kapteinen har ikke fløyet mye i Norge. Det er hans første vinter med landinger på de mer krevende flyplassene i Norge, som Kristiansund, Alta og Kirkenes. Han har landet på Kristiansund/Kvernberget tre ganger før, da med bar bane, plussgrader og lite vind.

Kapteinen tjener 800.000 kroner i året. Han har kun fem års erfaring på tyngre jetfly. Når kapteinen får rullebanen i sikte, føler han at dette er en situasjon han ikke behersker.

Flyet returnerer Oslo. Mange av passasjerene må på hotell for flyselskapets regning. Det er ikke plass til alle på flyselskapets første flyvning til Kristiansund dagen etter. Mange passasjerer kansellerer sin reise. I Kristiansund neste morgen mangler jo det flyet som skulle fløyet til Oslo kl. 0700.

Alle passasjerene til Oslo blir fire timer forsinket. Alle de som hadde flyforbindelser videre mister de forbindelsene. Flyselskapet kan notere seg ett tap på 300.000 kroner.

Min konklusjon er at lokal erfaring er gull verd de vinterdagene hissige lavtrykk herjer langs Norges kyst.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.