I det offentlige rom er det tidvis en uklar fremstilling av hva handlingsregelen innebærer, med referanse til bruk av midler fra Oljefondet. Det er et faktum at Oljefondets investeringer i utenlandske børsnoterte bedrifter fører til høyere aksjekurs på disse utenlandsk baserte enheter enn det som ellers ville være tilfelle.

En høy aksjekurs kan ses på som mulig tilgang på billig kapital.

Derfor er investeringer ute med på å redusere norske bedrifters evne til å konkurrere. Personlig leder jeg et utenlandsk basert selskap som er notert på børsen i USA.

Det sier seg selv at vi ikke kan sluse inn til Norge store midler fra Oljefondet.

Norge er et av verdens rikeste land. Når du er rik, har du flere handlingsmuligheter enn når du er fattig. Oljefondet kan ses på som en Amerika-arv som må forvaltes fornuftig.

Norge er blant annet et land for turister der det kan dreie seg om mer enn kroner og øre. Tar vi på oss sivil- og sosialøkonombrillene, er det kanskje spissformulert noe som til og med taler for at Norge burde vært nedlagt.

Jeg vil opprøre venner i nord og sør hvis jeg sier hva jeg mener om tog til Tromsø. Det er dog betimelig å minne om at det ble skreket høyt da Bergensbanen etter mye om og men og etter flere tiår ble åpnet av vår Kong Haakon 7. i november 1909. Bergensbanen var ulønnsom i lang tid. Jeg kjenner ikke situasjonen nå, men har ikke hørt nyss om at noen vil legge den ned.

Handlingsregelen er ikke et problem – den gir muligheter. Imidlertid må vi passe på at det av Oljefondet som brukes i Norge, innrettes slik at landet bygges.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.