I januar bestilte jeg en reise til Manchester med SAS i juli. Prisen var lav og reiseruten gunstig. Etter hvert kom det stadige meldinger om at reisetid og reiserute var endret.

Etter hvert fikk jeg beskjed om at avreise var endret til dagen før. Det passet meg ikke. Jeg gikk inn på SAS' nettside, men det eneste alternativet jeg ble tilbudt, var tre dager før.

Jeg var da tvunget til å ringe SAS' kundeservice. Der fikk jeg en forhåndsinnspilt beskjed om at de hadde så mange henvendelser at de ikke kunne ta telefonen. Prøv senere, fikk jeg beskjed om. Jeg prøvde tidlig og sent, men fikk samme beskjed.

Det var tydelig at ingen bemannet dette nummeret.

Siden jeg bor nær Værnes lufthavn, satte jeg meg i bilen og kjørte dit, men der ble jeg klar over at SAS ikke lenger har noen ansatte i publikumsfunksjoner.

Jeg ble etter hvert klar over at SAS har engelskspråklige ansatte (logisk for et skandinavisk selskap) som man kan velge å bli betjent av. I realiteten har man ikke noe valg. Etter flere timers venting ble jeg ringt opp av en hyggelig dame som kunne hjelpe meg uten problem.

Jo da, de hadde flere flighter og masse ledige seter på den dagen jeg ønsket å reise.

Hvorfor hadde de da flyttet min reise?

Det kunne hun ikke svare på.

Jeg foretrekker å kommunisere på norsk i mitt eget land, men heldigvis har jeg ikke noe problem med å legge frem min sak på engelsk. Men det gjelder ikke alle. Jeg våger den påstanden at minst en tredjedel av alle nordmenn ville hatt problemer i tilsvarende situasjon.

Denne saken har vært enda en påminnelse for meg om å unngå SAS. Synd for selskapet, idet jeg i utgangspunktet burde være en drømmekunde, med god økonomi, glad i å reise, massevis av jobbreiser, etc. Samtidig reiser saken noen prinsipielle spørsmål:

Skal man ikke kunne komme i kontakt med selger etter å ha kjøpt en vare?

Kan et norsk selskap basere all sin kundeservice på et callsenter i India?

Jeg er klar over at SAS sliter økonomisk, men hvis overlevelsesstrategien innebærer å gå til krig mot kundene, vil nok selskapet nærme seg konkurs raskere enn det de hadde sett for seg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.